„Celkový rozsah dopravy v jízdním řádu 2018 se prakticky nezmění, na některých tratích ale dochází k větším změnám s cílem zrychlit dopravu a nabídnout četnější spojení,“ informovalo tiskové oddělení Českých drah (ČD). Upravena byla dopravní koncepce na Letohradsku a Králicku, navýšen bude počet spojů do Lanškrouna a mezi Českou a Moravskou Třebovou. Naopak dráhy mírně omezí vlaky na Chornicku.

KOLÍN - ČESKÁ TŘEBOVÁ

Dílčí změny se týkají ranních, nočních nebo víkendových spojů.

Noční osobní vlak (Os 5021) do České Třebové pojede nově z Pardubic hl.n. pouze o víkendu, a to až v 01:11 jako přípoj od dálkových vlaků z Prahy a osobního vlaku z Hradce Králové.

V pondělí ráno pojede osobní vlak Os 5043 do České Třebové až z Pardubic a to v 5:01 (nyní jezdí pouze z Chocně).

Pro zlepšení a zrychlení dopravy do škol a zaměstnání v Ústí nad Orlicí městě bude zaveden nový vlak Os 5089 s odjezdem v 6:27 z Ústí nad Orlicí, který bude mít rychlý přípoj od Os 6281 z Pardubic hl.n. Tento vlak se bude ihned v 6:32 vracet z Ústí nad Orlicí města a zajistí tak přípoj ke spěšnému vlaku 1978 do Pardubic, který odjíždí v 6:46.

V neděli bude nově zajištěn v Pardubicích hl.n. přípoj od vlaku EC 273 z Prahy a R 1261 z Liberce a Hradce Králové na osobní vlak Os 5033 ve směru Choceň a Česká Třebová s odjezdem v 6:57.

V pracovní dny pojede z Chocně ve 22:37 nový osobní vlak do České Třebové (Os 5047), který bude mít návaznost na vlak IC 573 z Prahy a Os 15063 z Vysokého Mýta. V Ústí nad Orlicí je zajištěn přípoj ve směru na Letohrad s odjezdem ve 22:55. Umožní tak např. dopravu zaměstnanců z odpoledních směn.

V sobotu ve 4:59 pojede z České Třebové do Ústí nad Orlicí nový vlak Os 5070, který zajistí přípoj k Os 5034 směr Pardubice.

Osobní vlak Os 5004 z České Třebové (odj. 5:48) do Pardubic hl.n. (příj. 7:16) bude v pracovní dny pokračovat v 7:19 do Hradce Králové hl.n. s příjezdem v 7:42 jako Os 6230.

Č. TŘEBOVÁ - CHORNICE - DZBEL / V. OPATOVICE

Na této trati dojde k rozšíření a zpravidelnění provozu na využívanějším úseku Česká Třebová – Moravská Třebová a naopak k oslabení na úseku Moravská Třebová – Chornice – Dzbel / Velké Opatovice zejména v ranních hodinách, kdy jsou vlaky jen velmi slabě využité. Podle Českých drah je cílem nové koncepce nabídnout cestujícím pravidelné a rychlé spojení z Moravskotřebovska do České Třebové s možností přestupu na dálkové vlaky. V úseku Moravská Třebová – Chornice – Dzbel dojde ke snížení nabídky spojů v ranních hodinách pracovních dní.

V základu tak bude nabídnut dvouhodinový interval spojů mezi Českou a Moravskou Třebovou se zahuštěním na hodinu ve špičkách pracovních dní. Kromě ranní špičky budou vlaky z České Třebové odjíždět okolo 10. minuty, tj. po dojezdu přípojů okolo celé hodiny (expresů ze směru Praha i Olomouc a osobního vlaku z Pardubic). Do České Třebové pak budou přijíždět okolo 55. minuty, čímž bude opět zajištěn přípoj na vlaky směrem do Prahy (expres a rychlík vyšší kvality) i na střední a severní Moravu.

V úseku Moravská Třebová – Chornice – Dzbel dojde ke snížení nabídky spojů v ranních hodinách pracovních dní. V průběhu dne pak pojedou zhruba 3 páry spojů s návaznostmi na vlaky ve / ze směru Prostějov ve Dzbelu. V úseku Chornice – Velké Opatovice pojede pouze 1 pár vlaků týdně, a to v neděli. Půjde o vlak Os 24783, který odjede z Moravské Třebové v 17:04 a do Velkých Opatovic přijede v 17:47, kde bude možné přestoupit na vlak Os 14715 do Skalice nad Svitavou s odjezdem v 17:50. Zpět z Velkých Opatovic pojede Os 24782 v 17:54, přičemž v Chornicích bude zajištěn přípoj od osobního vlaku (Os 24720) z Prostějova (příj. v 18:12) a do Prostějova (odj. v 18:15). Vlak dále pojede přes Moravskou Třebovou (18:49) až do České Třebové (příj. v 19:23). Sloužit může především studentům dojíždějícím na internáty a koleje.

CHOCEŇ – LITOMYŠL

Na této trati čeká cestující několik změn a zlepšení, například bude zajištěno spojení Chocně a Vysokého Mýta po celý den každou hodinu.

Noční osobní vlak Os 15072 Choceň – Vysoké Mýto pojede od pondělí do čtvrtka z Chocně již ve 23:39 jako přípoj od Rx 899 z Prahy. V noci z pátka na sobotu a ze soboty na neděli, kdy jede noční osobní vlak Os 5021 z Pardubic, pojede tento vlak jako Os 15032 až v 01:49 z Chocně.

Z důvodu zajištění přípoje z Chocně do Vysokého Mýta od spěšného vlaku Sp 1978 ze směru Lichkov a Ústí nad Orlicí, který nově přijede do Chocně až v 6:59, pojede vlak Os 15038 pouze do stanice Vysoké Mýto (z časových důvodů nedojede do zastávky Vysoké Mýto město), a to v 7:03 z Chocně. Následně se bude vracet zpět v 7:17 jako Os 15039 a v Chocni bude v 7:28. Tím zde bude nově zajištěn přípoj i na osobní vlak (5003) směr Česká Třebová s odjezdem v 7:32 hodin.

Osobní vlak z Chocně v 10:39 do Litomyšle (Os 15006) nově nepojede v neděli, neboť nejede ani přípojný Rx 887 z Prahy. Dopolední spojení do Litomyšle však v neděli zůstane zachováno, ale o hodinu později, a to novým osobním vlakem Os 15046 s odjezdem z Chocně v 11:39, který pojede v úseku Choceň – Vysoké Mýto město denně. Na něj bude ve Vysokém Mýtě městě navazovat osobní vlak Os 15012 do Litomyšle s odjezdem v 11:57. V opačném směru pak v neděli pojede z Litomyšle osobní vlak Os 15013 do Vysokého Mýta města až v 10:28. Zde bude přípoj na zcela nový vlak Os 15043 do Chocně s odjezdem v 11:01, který pojede denně. Tím dojde k zacelení dvouhodinové dopolední prodlevy mezi spoji v úseku Choceň – Vysoké Mýto.

O hodinu později než nyní pojede osobní vlak (15014) z Vysokého Mýta města (13:57) do Litomyšle.

Zcela nově pojede osobní vlak (Os 15064) z Chocně do Vysokého Mýta v 19:39 také v sobotu.

ČESKÁ TŘEBOVÁ - LANŠKROUN

Spojení mezi městy se výrazně zlepší. Ze současných 20 párů v pracovní dny stoupne počet spojů mezi oběma městy na 25 párů, byť v některých případech s přestupem v Rudolticích v Čechách. V sobotu bude spojení zajištěno 18 páry vlaků místo současných 11 párů a v neděli 17 páry místo stávajících 12 párů. V pracovní dny tak v ranní a odpolední špičce pojedou vlaky zhruba každou půl hodinu, jinak v základu každou hodinu po celý den a týden (s dílčími omezeními v okrajích dne a týdne). V České Třebové jsou zajištěny rychlé přestupní vazby na dálkovou dopravu směr Pardubice a Praha (a opačně).

HRADEC KRÁLOVÉ – CHOCEŇ

Podle ČD se nabídka vlaků na této trati na území Pardubického kraje oproti současnému jízdnímu řádu nemění. Pouze o víkendu dochází k posunu ranního Os 5113 z Náchoda, který nově pojede o cca 20 minut později, a do Chocně přijede v 7:21, čímž se zkrátí přestupní doba na přípojné vlaky (např. na rychlík vyšší kvality směrem do České Třebové a Brna).

TÝNIŠTĚ NAD ORLICÍ - LETOHRAD

Základní koncepce spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad se v novém jízdním řádu nemění.

Jedinou větší změnou je posun časové polohy večerního osobního vlaku Os 5158 z Letohradu do Doudleb nad Orlicí, který pojede až ve 20:30 hodin.

ÚSTÍ NAD ORLICÍ - ŠTÍTY, D. LIPKA - HANUŠOVICE

Cílem změn na této trati je zrychlit a zvýšit četnost spojení z Králicka a Letohradska do celé republiky a posílit tím zájem o cestování po železnici. „Nedávná rekonstrukce trati z Ústí nad Orlicí do Letohradu, která s sebou přinesla zvýšení traťové rychlosti, umožní přesunout křižování osobních vlaků z Lanšperka do Letohradu, čímž dojde ke zkrácení přestupních dob v Ústí nad Orlicí mezi rychlíky vyšší kvality a osobními vlaky ve a ze směru Pardubice a Praha na 4 minuty, ve a ze směru Česká Třebová a Brno – Olomouc na zhruba 20 minut, a tím pádem i ke zkrácení celkových cestovních dob,“ informovaly České dráhy.

V základu je nabídnut dvouhodinový interval osobních vlaků mezi Ústím nad Orlicí, Letohradem a Lichkovem (s návazností ve / ze směru Králíky), který je po většinu dne doplněn na hodinový interval mezi Ústím nad Orlicí a Letohradem, někdy až do Lichkova. Díky odstranění současných pobytů v Letohradě dochází ze směru Králíky ke zrychlení cestovních časů až o 30 minut. Cestu z Letohradu do Pardubic a zpět tak bude možné běžné zvládnout pod 1 hodinu, ranním spěšným vlakem 1978 s odjezdem z Letohradu v 6:31 dokonce za 49 minut a při cestě z Letohradu v 5:49 a přestup na rychlík vyšší kvality v Ústí nad Orlicí dokonce za 47 minut.

Novinkou bude víkendový pár spěšných vlaků Sp 1649 / 1648 z Ústí nad Orlicí (16:41) do Hanušovic (17:58), kde bude zajištěna návaznosti na spěšné vlaky ve/ze směru Jeseník a Zábřeh na Moravě. Zpět z Hanušovic pak v 18:02 s příjezdem do Ústí nad Orlicí v 19:19 opět s těsným přípojem směr Pardubice a Praha a volnějším přípojem směr Česká Třebová a Brno. Dále dochází k doplnění některých chybějících spojů, např. z odpoledních směn z Letohradu ve směru na Ústí nad Orlicí osobním vlakem Os 20570 s odjezdem ve 22:29, nebo ranního spoje (7158) v pracovní dny z Letohradu v 8:01 do Ústí nad Orlicí s přípoji na rychlíky vyšší kvality směr Pardubice, Praha a Česká Třebová, Olomouc, Luhačovice.

Ke změnám dochází i v dopravě do / z Polska, kde se o víkendu rozšiřuje provoz o 2 páry vlaků ze 4 na 6. V rámci možností na obou stranách hranice jsou obvykle zajištěny přípojové vazby do vnitrozemí s menším či větším čekáním v Lichkově.

ČESKÁ TŘEBOVÁ - BRNO

Žádné větší novinky na této trati plánované nejsou.

SVITAVY - ŽĎÁREC U SKUTČE

Koncepce dopravy na trati je dlouhodobě ustálená.

Jedinou změnou je omezení vlaků Os 15334 (Svitavy 15:03 – Borová u Poličky 15:49) a Os 15343 (Borová u Poličky 18:16 – Svitavy 18:59), které nově nepojedou v sobotu.

Č. TŘEBOVÁ – BOHUMÍN

Ke změnám dojde co do poloh vlakových spojů, nikoli do četnosti a souvisí se změnami na trati 019 do Lanškrouna.

V základu budou vlaky odjíždět z České Třebové vždy krátce po celé sudé hodině po dojezdu přípojných dálkových vlaků ze směru Praha a do Zábřehu na Moravě dojedou tak, že zde bude možné přestoupit na osobní vlaky směr Olomouc hl.n. Stejně to bude platit v opačném směru, kdy vlaky odjedou ze Zábřehu na Moravě okolo 15. minuty liché hodiny po dojezdu přípojného osobního vlaku ze směru Olomouc hl.n. a do České Třebové dorazí krátce před „celou“, kde bude zajištěn přípoj na dálkovou dopravu směr Pardubice a Praha.

NÁCHOD - CHOCEŇ

Víkendový osobní vlak č. 5113 pojede z Náchoda až v 6:12 a do Chocně přijede v 7:21, čímž získá výhodný přípoj na rychlík vyšší kvality do Brna (odj. 7:25) a Zlínský expres do Prahy (odj. 7:38).

Odpolední spěšné vlaky Choceň – Náchod a zpět (Sp 1872/1875) v letní sezóně vždy v pátek, sobotu a neděli nově pojedou až do/z Adršpachu. Nabídnou tak již druhé přímé napojení oblasti Adršpašsko-teplických skal na železniční koridor v Chocni.

- Nový jízdní řád bude platit od 10. prosince 2017 do 8. prosince 2018.

- Vlaky v objednávce Pardubického kraje by v příštím jízdním řádu měly ujet 4,78 milionů km, což je shodný rozsah jako v současném jízdním řádu.

- Regionální jízdní řád je v prodeji ve všech osobních pokladnách ČD.