„Jsme jediné podobně zaměřené muzeum v kraji. Naše expozice se věnuje historii i současné výrobě Iveco Czech Republic, která na karosářskou výrobu v Mýtě navazuje," uvedl Kovář. V expozici je devět historických vozidel, nejcennějším je Tatra 600 Tatraplán. Kabriolet se Sodomkovou karoserií, vyrobený v roce 1949, měl velký úspěch a plánovala se jeho sériová výroba. Politické vedení státu však rozhodlo, že jej daruje Stalinovi. „Stalin ve voze nikdy nejel, snad jej měl bratr Stalinova řidiče, který jej v 70. letech vyměnil za Tatru 603 a díky tomu se vůz dostal zpět do Čech. Je to národní kulturní památka a k vidění u nás bude do konce června příštího roku," řekl Černý. Firma Carrosserie Sodomka vyráběla karosérie na podvozky aut značek Aero, Praga či Tatra. Tyto vozy jsou v expozici zastoupeny. Některé jsou zrenovované, jiné v dobře dochovaném původním stavu, aby lidé viděli všechny podoby veteránů včetně příčného řezu vozidlem.
„Sodomka prostě dělal podařené karosérie, hlavně kabriolety, v zahraničí je neznámější i díky tomu, že se skvěle zachoval firemní archiv. Jeho podnik byl také největší," informoval Jan Černý. „Karosérie se vyráběly ve velkých sériích, za rok jich v polovině 30. let karosárna vyrobila 100 až 120. O automatizaci se v té době nedá vůbec mluvit, úžasným ulehčením byl v 30. letech automatický buchar, kdy už dělníci nemuseli plechy klepat na koleně," upřesnil Černý. Město vybudovalo muzeum za zhruba 90 milionů korun s podporou evropských dotací z budov bývalého soudu a vězení. Kvůli stavebním průtahům jej otevřelo o rok později. V budově je také turistické informační centrum a městská galerie. (čtk, zr)