Zahájení provozu na elektrifikované železnici, jež si nenechá ujít vedení Českých drah, Správa železničních a dopravních cest, zástupci dotčených obcí a Pardubického kraje, obstará 20. listopadu slavnostní jízda historického vlaku. Ze stanice Letohrad vyjede směrem na Lichkov přesně v 9.50 hodin.

Stavba se potýkala s problémy

Jak se podařilo Deníku zjistit, elektrifikace mezi Letohradem a Lichkovem, která by měla zajistit možnost průjezdu tranzitním nákladním vlakům a dálkovým rychlíkům z Polska, neměla loni ani letos jednoduchý průběh. To potvrdil ředitel stavby Bedřich Šafařík: „Před rokem jsme se potýkali s tím, že jsme kvůli rychlému zahájení stavby měli problémy s dodávkou některých stavebních materiálů, letos jsme řešili především obrovský výskyt skalních hornin, který se objevil proti geologickému průzkumu. Tohle stavbu velice ztížilo.“

Dlouhotrvající stavba, která se významnou měrou dotkla především obyvatel Jablonného nad Orlicí a přilehlých obcí a přišla na více než jeden a půl miliardy korun, ještě zdaleka nekončí. Se vším všudy, včetně kompletní legislativy, to bude až v červnu příštího roku. Po stránce uvedení do provozu elektrifikované tratě, stanic a nástupišť ovšem bylo dodrženo plánované datum 20. listopadu. Plný provoz elektrické trakce začne s novým jízdním řádem 14. prosince.

Potíže dělaly také „železniční straky“

Bedřich Šafařík se při ohlédnutí za modernizací trati nezapomněl zmínit o „železničních strakách“, které řádily mezi Letohradem a Lichkovem ve velkém a kvůli pár korunám, které za měď a jiné kovy dostaly ve sběrných surovinách, očesaly nová zařízení za desetitisíce, mnohdy statisíce korun. I tento problém pozdržel práce v úseku a řádně zkomplikoval stavařům život.

„Krádeže nám hodně komplikovaly práci, ztrácelo se především trolejové vedení a posilovací lana, která vedení samotné napájejí. Problém byl v tom, že šlo navíc o specifický druh lana, byl problém zajistit znovu jejich uvedení do provozu. Krádeží bylo dohromady snad dvanáct, k poslední došlo ještě minulý týden. Mám pocit, že vyčíslená škoda se pohybuje kolem 1,5, možná 1,8 milionu korun,“ přiznal Bedřich Šafařík a zároveň všechny další potenciální zloděje důrazně varoval: „Teď je v drátech tři tisíce voltů, takže bych všem loupežníkům vzkázal, aby se pro zachování vlastního zdraví nedotýkali vedení ani spadlých částí.“

Jablonné čeká na dohodu

Rozsáhlá modernizace železničního úseku se pochopitelně dotkla obcí na trati, tedy Těchonína, Lichkova, letohradských Kunčič a především třítisícového Jablonného nad Orlicí. Jeho obyvatelé, kteří využívali pravidelně vlakové dopravy, byli nuceni cestovat náhradními autobusy. Podle starosty města Miroslava Wágnera to ovšem žádný zásadní problém nebyl, Jablonné teď právě řeší jinou svízel v souvislosti s finišující stavbou: „Ti lidé, kteří užívali náhradní dopravu, byli alespoň podle mých zpráv spokojeni. Stavba se nás ovšem dotkla značně, protože přibližně od dubna do srpna probíhal veškerý provoz přes město, do dneška pokračují jednání o rekonstrukci poškozených úseků dvou komunikací k místům, kde byla skládka a deponoval se tam materiál. Zatím máme dohodu z části potvrzenou, ale v písemné podobě, jak bychom si to představovali, dohoda ještě není. Stavba má končit až v červnu 2009, věřím, že do té doby bude uskutečněná.“

A jak by elektrifikovaná trať, která by měla přinést efektivnější osobní a především nákladní dopravu, mohla pomoci celému regionu? Miroslav Wágner je ve svých odhadech spíše opatrnější: „Nyní se otevírá možnost propojení s polskou stranou. Po trati bude probíhat spíše nákladní doprava, což by pro rozvoj regionu asi příliš mnoho nepřineslo. Výhoda je, že přeprava nákladů bude probíhat s o hodně kvalitnějšími stroji, doteď je táhly staré naftové lokomotivy. Teď by díky elektrifikaci mělo dojít ke zklidnění provozu, v čemž vidím přínos pro město,“ zakončil starosta.

JAN POKORNÝ