Především pro děti povinné školní docházkou je ovšem velmi důležitá dopolední svačina, jež by měla následovat dvě až tři hodiny po snídani. Podceňování se opět nevyplácí a chybu dělají také rodiče, kteří svým ratolestem raději strčí padesátikorunu do kapsy se slovy „něco si kup“, než by jim svačinu připravili doma.

„Svačina je lepší vždy z domu! Ve školním bufetu se objevují svačiny jako párek v rohlíku, různé bagety, housky s majonézou a salámem anebo sladkosti. Rozhodně bychom neměli pohrdat svačinou od maminky. Dnešní problém je ten, že se to nenosí,“ komentuje situaci z pohledu zdravé výživy Radka Setrmajerová a pokračuje v souvislostech: „Pak se divíme, že jsou děti unavené, nedokážou se soustředit a ve škole jejich výkon neodpovídá. Může za to strava.“

Pokud si dáme koblihu, koláč nebo něco podobného, jak na to reaguje naše tělo? Tyto potraviny, které patří do pochutin a cukrovin, mají vysoký glykemický index. Do krve se dostane cukr, tím pádem hned probudíme slinivku, která musí začít produkovat inzulín, aby se srovnala hladina cukru v krvi. Důsledek? „Energie, kterou vynaloží naše tělo na zpracování cukru, je velká. Jsme unavení, nedokážeme se soustředit,“ přidává pohotově Setrmajerová.

Pokud vás, milí rodiče, předchozí řádky „nahlodaly“, není nic jednoduššího, než už dnes vymyslet svému dítěti úplně jinou svačinu. „Chcete svačinové typy? Ovoce a zelenina je rozmanitá. I taková proteinová svačinka ve formě jogurtu nebo ochuceného tvarohu. Obložená celozrnná houska nebo chléb se sýrem a listem salátu nebo jakékoliv zeleniny,“ říká královéhradecká odbornice Radka Setrmajerová a nezapomíná s humorem ani na vhodné pití: „Nekoupeme se v coca cole, ale v čisté vodě. I naše tělo zevnitř potřebuje být čisté, propláchnout vodou a jako doplněk je vhodný čaj nebo sklenice minerálky.“ Jan Pokorný