VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neopatrnost lidí nechápu

Ústí n. O. - Rozhovor s Jiřím Kalouskem, majitelem stejnojmenné cestovní kanceláře.

26.8.2009
SDÍLEJ:

Jiří Kalousek, majitel cetovní kanceláře.Foto: DENÍK/archiv

Hned po pěti cestovkách se už letošní rok „zaprášilo“. Vše odstartovala 5. června Balkan Travel, největší rozruch pak způsobil 11. července krach Tomi Tour, cestovní kanceláře, s níž bylo spojeno jméno Václava Fischera. Přesně o měsíc později ukončila činnost také Relax Max Tours. Kde hledat příčiny jejich pádu? Jiří Kalousek, majitel cestovní kanceláře původem z Ústí nad Orlicí, působí v oboru už skoro dvacet let a ze skromných podmínek vybudoval rozsáhlou cestovku s řadou poboček po celé republice. V rozhovoru pro Deník hovoří otevřeně o současné situaci a spíš než slovo krize skloňuje „last momenty“ a tahání peněz z lidí, kteří jdou do rizika a pak se nestačí divit.
Letošní léto bylo ve znamení krachu několika cestovních kanceláří. Vnímáte u svých klientů obavy nebo nižší zájem o zájezdy?
Myslím si, že lidé čekají, aby ušetřili peníze, co kdyby se náhodou něco vyklubalo… Není to až tak krizí, ale spíše mediální kampaní, která vše zveličila.
Takže máte pocit, že je celá věc trochu nafouknutá?
A vy ho máte určitě taky. Máte snad jiný názor?
To netvrdím, ale proto se spolu bavíme. Jen vím, že stovky lidí se ocitly v zahraničí a najednou byl problém dostat je zpět do Čech. Takže nějaký problém se logicky vyskytnout musel.
Já spíš nechápu, jak jsou lidé neopatrní. Když třeba s Tomi Tour cestují a oni rok dopředu nabízejí dva lidi zdarma. Jak mohou jezdit zadarmo? To není nic normálního. Stačí zdravý rozum, že tohle není přirozená situace.
A to je věc, které by si lidé měli všímat, podivné ceny a rychlé akce? Značí tohle už nějaký úpadek cestovní kanceláře?
Řeknu to jinak. Už jenom jméno pana Fischera, to byl člověk, který hospodařil s cizími penězi. Jenom úvěry. Už to předvedl s minulou cestovkou, kdy na půl roku, rok dopředu dával „lasty“, což je absolutně nenormální.
Pokud je takové jednání neseriózní, nepoškodí ty takříkajíc solidní cestovky, které se snaží hrát se svými zákazníky fér hru?
Určitě. Jedna věc je, že by zákazníci měli vědět, kolik je reálná hodnota zájezdu. Jenže si říkají „hurá, to jsme vydělali“. To je ale všechno relativní. Šlo jen o to vytahat peníze z lidí.
Počkejte, takže jste přesvědčen, že oni o úpadku věděli a jen chtěli tahat peníze z klientů? Mám na mysli třeba Tomi Tour nebo Relax Max Tour.

Víte, Relax Max Tour byla bezvýznamná cestovka, která jak začala, tak skončila. Taky dělala Maroko za zcela nesmyslné peníze, tam šlo jen o to dostat peníze a utéct.
Ošklivě řečeno, získat finance a zavřít krám?
Přesně tak. To samé Cool Travel, to bylo stylem vytáhnout peníze a ztratit se.
Vím, že teď byla dost napjatá situace v Asociaci cestovních kanceláří zejména kolem osoby pana Tomia Okamury. Jak tuhle věc vnímáte?
Vnímám situaci tak, že je opět zbytečně medializovaná. Pan Okamura pouze sdělil veřejnosti, že kdo je v asociaci, měl byl dodržovat morální a etický kodex.
Ale také řekl, že třeba současná CK Fischer není týmový hráč.
A to chci právě říct. Jsem v prezidiu asociace, vím, co a proč Tomio Okamura řekl. Cestovní kancelář Fischer se nikdy nezúčastnila jakýchkoliv našich akcí, jen logo a víc ji nezajímalo.
Přejdu raději k vaší cestovní kanceláři. Jak to vypadá s objemem zájezdů na letošní letní sezonu?
Nemyslím si, že by byl až takový úbytek zákazníků. Částečně ano, těch dvacet procent bude celostátně. Spíš jdou tržby dolů, lidé čekají na poslední chvíli na „last moment“, třeba týden před odjezdem.
A je teď tahle „rychlodovolená“ hodně populární?
No jedině, nic jiného nejde. Už teď se nás ptají, jaké máme „lasty“ na září, to je hodně zajímavé. A znova opakuji, zákazníky často nezajímá, jestli je cestovka seriózní, ale jen cena. A ta cena je natolik lákavá, že jdou i do rizika. Respektuji „lasty“, když jsou týden, čtrnáct dní předem, tam jde o snížení ztráty, protože máte zaplacenou letenku, ubytování. Ale když to je měsíc, dva dopředu?
Nehovoříte o nich zrovna lichotivě.
Jak lze takové zájezdy dávat s takovým předstihem? Kdysi dávno za Fischera jsem říkal, že kdyby mohl dávat na 2003 nebo 2004, tak ten katalog udělá. Letos v červnu jsem čekal, že vydá takový katalog na rok 2011 (úsměv).
„Lasty“ úzce souvisí pouze s financemi, takže je preferujete také?
Nic jiného nám nezbývá. Když vezmete, že se prodá deset, patnáct procent za normální ceny, ostatní jsou „last momenty“. Ty výrazné ale dáváme s týdenním, dvoutýdenním předstihem. Lidé čekají na poslední chvíli, je jim jedno, kam pojedou.
Počkejte, ale tohle přeci nemůže být pro cestovní kanceláře výhodné, rentabilní.
To si piště. Je to boj o přežití. Jde o snížení ztráty. V žádném případě se nedá hovořit o výdělku, ceny jsou úplně někde jinde. První „do pryč“ jde marže. Výhodu mají třeba cestovky, které mají své autobusy. Nemůžeme ale používat finance na další rozvoj, žijeme z toho, co máme nahospodařeno. Mě osobně to tolik netrápí, máme dobré zázemí. Ale šlo se do rezerv.
Jezdí teď více našinci do ciziny, nebo preferují tuzemskou dovolenou?
Poptávka po tuzemských zájezdech se určitě zvedla. Na druhou stranu, české ceny konkurují pobytům u moře, nejsou-li vyšší. Třeba Slováci přešli na euro a mysleli si, jak nasadí ceny. Teď přehodili výhybku a snaží se ceny snížit. Slovensko a Maďarsko nyní hodně fungují.
To mě překvapuje, opravdu tyhle dvě země?
Ano, přesně tak.
Dělat prognózy je asi těžké, dá se teď ale hovořit o dalším možném vývoji u cestovních kanceláří?

Na dvoře Rudolfa II. se alchymisté snažili najít křišťálovou kouli a z té koule věštit (smích). Jaké bude počasí za čtrnáct dní?

JAN POKORNÝ

26.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Obsluha strojů 19 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu Lisař/ka - pracovník/nice balení výrobků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: NÁSTUP MOŽNÝ IHNED, POŽADUJEME: , - práce vhodnější pro ženy, - spolehlivost , - samostatnost , - aktivní a pozitivní přístup k práci , NABÍZÍME:, - zaměstnání ve stabilní společnosti , -MULTI poukázky čtvrtletně a další zaměstnanecké benefity, stravenky , -Dovolená navíc , Upozorňujeme vás, že zasláním Vašeho životopisu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, za účelem výběrového řízení, případně výběru na danou pracovní pozici. Po ukončení tohoto řízení bude Váš životopis vymazán. Chcete-li, aby Váš životopis byl nadále veden v naší evidenci, musíte nás písemně požádat a stanovit lhůtu evidence.. Pracoviště: Josef škrkoň - techplast, a.s. - pracoviště česká třebová, Benátky, č.p. 2044, 560 02 Česká Třebová 2. Informace: Miluše Tučková, +420 465 531 038,464 622 338.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 40 000 Kč

Řidiči tahačů Řidič nákladního automobilu s přívěsem, tahače. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Nabízíme vozový park zn. Mercedes průměrného stáří 3 roky.. Pracoviště: V y d r u s spol. s r.o., Pivovarská, č.p. 382, 561 69 Králíky. Informace: David Novák, +420 606 605 660,465 631 772.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 26 000 Kč

Obsluha kovacích lisů a bucharů Pracovník kovárny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 31000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme kolegu na oddělení kovárny., , Popis pozice:, - obsluha pecí, lisů a válcovací stolice, - práce ve 2-směnném provozu, 8 hod. směny (ranní/odpolední, po - pá), , Požadujeme:, - vzdělání technického zaměření nebo praxi ve strojírenství, - výhodou zkušenosti s obsluhou nebo seřizováním strojírenských technologií, , Nabízíme:, - stabilní, různorodé zaměstnání, - odpovídající finanční ohodnocení, - benefity (příspěvek na dopravu nebo ubytování, dotované stravování, odměny, možnost dalšího vzdělávání).. Pracoviště: Brück am spol. s r. o., 565 43 Zámrsk. Informace: Lucie Vomáčková, +420 465 500 826,606 062 802.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 20 000 Kč

Mechanici a opraváři průmyslových strojů a zařízení Mechanik opravář, seřizovač výrobních strojů a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce: U Dvořiska č.p. 1721, 565 01 Choceň 1. Pracoviště: Autoneum cz s.r.o., U Dvořiska, č.p. 1721, 565 01 Choceň 1. Informace: Hana Dostálová, +420 725 392 223.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 24. dubna 2018

Dopadení nizozemských agresorů a přes dvě promile po dvou pivech: videa dne

Vyhodnocení soutěže Požární ochrana očima dětí v Nekoři.
34

Děti soutěžily na téma Požární ochrana očima dětí

Krajský přebor: Heřmanův Městec si povyskočil

Pardubice /KOMENTÁŘ/ - Natěsno. Sedm z osmi zápasů víkendového dějství skončilo plichtou nebo o jediný gól. A paradoxně tam, kde se čekal největší boj, se zápas proměnil v hladkou záležitost.

„Příroda nezkritizuje, když ji namaluji podle svého," říká Jindřich Šmégr

Vysoké Mýto - Žije ve Sloupnici, duší je Kujebák. Výstava zvaná O hledání je jeho první soubornou.

Dvořák: Tragédie a ostuda

Východní Čechy - Ohlasy trenérů východočeských týmů po víkendových zápasech fotbalové divize C.

OBRAZEM: Na koncertě festivalu recitoval Otakar Brousek ml.

Česká Třebová /FOTO/ - Festival Bennewitz 2018 v České Třebové se přehoupl do své druhé poloviny.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT