Aukce nádražní budovy má proběhnout už ve čtvrtek 2. prosince. Osud památkově chráněné stavby ale nejspíše zůstane nadále nejistý. Do aukce se totiž prozatím nikdo nepřihlásil. S jejím prodejem navíc nesouhlasí Martin Kadrman, jeden ze tří vlastníků Staré dámy.

„Dražbu kolegové Prchal a Růžička zorganizovali a zveřejnili bez schválení valnou hromadou,“ oznámil na facebookových stránkách Nádraží Ústí nad Orlicí Kadrman. Z prodeje nejsou nadšení ani ostatní společníci – Pavel Prchal a Ladislav Růžička. Je to ale podle nich jediná cesta, jak mezi sebou ukončit spory a vyřešit tak nadobro stav nádražní budovy.

Psali jsme:

Nádraží Ústí nad Orlicí. FOTO: Pavel Prchal
Oustecké nádraží zřejmě skončí ve dražbě. Vlastníky ale kvůli tomu čeká spor

Právnická stanoviska k aukci, s níž jeden ze společníků nesouhlasí, se ale podle všeho různí. Podle Pavla Prchala není k pořádání aukce stanovisko valné hromady nutné. „Svolávat valnou hromadu, na kterou pan Kadrman nepřijde a ona tak nebude usnášení schopná, to se nám opravdu nechce,“ opáčil Pavel Prchal.

Aukce tak podle něho řádně proběhne. „Za společnost ji podepisují dva jednatelé. Prostou většinou hlasů rozhodnout můžeme,“ řekl Deníku Prchal.

Takové jednání ale Kadrman odmítá a vyžaduje odložení termínu aukce.

Památkově chráněná Stará dáma

Nádražní budova původně patřila Českým drahám. Aktivisté se pak v roce 2015 rozhodli o její odkup. Cílem bylo budovu opravit a v co největším rozsahu zpřístupnit veřejnosti. Odkupu budovy navíc předcházely letité snahy občanského sdružení Nádraží nedáme! Jednalo se zejména o zabránění demolice a smysluplné využití nádražní budovy.

„Pokud kolegové nedají pořadateli pokyn k odložení termínu dražby do doby, dokud nebude samotný záměr prodeje společností schválen, budeme muset tento akt napadnout. Kolegové touto snahou prodat majetek bez souhlasu společnosti přivádí do nejistoty nejen pořadatele dražby, ale i samotné případné zájemce,“ dodal Kadrman.

Žádní případní zájemci o aukci však nyní neexistují. „Zatím všichni zájemci odpadli,“ uvedl Prchal. Potenciální kupec se totiž musí vypořádat s celou řadou problémů, jako jsou například okolní pozemky, které patří Správě železnic, nezanedbatelná přítomnost dřevokazného hmyzu v krovech, střecha, do které zatéká, vyloučen není ani výskyt zbytkového azbestu a mnohé další komplikace.

Oustecké nádraží opět k prodeji?
Oustecké nádraží opět k prodeji? Příčinou jsou vnitřní spory mezi vlastníky

Podle Prchala projevila zájem o koupi budovy Správa železnic. Ta se ale jako státní organizace aukce zúčastnit nemůže. Koupit však může budovu za cenu, kterou stanovil znalecký posudek, tedy za necelé tři miliony korun. Ani to však pro Martina Kadrmana není cesta. „Správa železnic dosud nezveřejnila případný způsob využití budovy a bohužel se ji dosud nezavázala zachovat. Informace o tom, že má v plánu ji v budoucnu po sejmutí památkové ochrany zdemolovat, nijak nevyvrátila,“ řekl Kadrman.

Interiér  nádražní budovy. FOTO: Pavel PrchalInteriér nádražní budovy. FOTO: Pavel PrchalZdroj: Pavel Prchal

Případný zájem potvrdil také mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Vzhledem k umístění historické výpravní budovy uprostřed kolejiště železničního koridoru a jejímu významu jsme v kontaktu s vlastníky a celou situaci bedlivě sledujeme,“ řekl pro server iDnes.cz.

Aukci předcházela řada jednání

Historie odkupu Staré dámy

Oustecké nádraží s. r. o. založili v říjnu roku 2015 čtyři podílníci, a to sice Martin Kadrman, Pavel Prchal, Ladislav Růžička a Olga Sommerová. Cílem byl odkup zanedbané památkové chráněné bývalé výpravní budovy v železniční stanici Ústí nad Orlicí od dosavadního vlastníka, kterým byly České dráhy. Cílem nových majitelů bylo provozovat a v co nejširším rozsahu využívat budovy ke službě veřejnost a také k pronájmům. V září 2018 prodala režisérka Sommerová svůj podíl Pavlu Prchalovi a Martinu Kadrmanovi. Počet spolumajitelů se tak zmenšil na tři osoby.

Pavel Prchal a Ladislav Růžička se prý v minulosti snažili najít s třetím společníkem konsenzus. Martin Kadrman si minulý rok nechal vyplatit vklady, které do společnosti Oustecké nádraží vložil.

„Zůstává však v postavení společníka,“ řekl Prchal, který zároveň dodal, že nabízel prodej svého podílu. Kadrman naopak prý v minulosti nabídl společníkům odkup jejich podílů. „Bohužel jejich představa o finančním vypořádání je tak vysoká, že jsem ji nemohl akceptovat,“ zmínil. Pavel Prchal však takové vyjednávání popřel. Právě neschopnost dohodnout se tak vede Ladislava Růžičku a Martina Kadrmana ke snahám o prodej.

"S panem Kadrmanem nejsme schopni se dohodnout. Nechce komunikovat věcně či slušně. Prosazuje pouze svou vůli. Trvá to dlouho a děje se to opakovaně. Jeho jednání po čase začalo vadit také třetímu vlastníkovi,“ vysvětlil svůj postoj Prchal.

Už skoro z "historie":

Nádraží v Ústí nad Orlicí
Rozhodnou, komu prodají nádraží v Ústí

„Toto potkává stovky firem v naší zemi. Zde je to politováníhodné zejména pro to, že jde v podstatě o veřejnou budovu a velmi citlivé téma,“ zmínil Kadrman, který zároveň na facebookovém profilu nádraží dodal, že spory poškozují jeho dobré jméno.

Právě on byl v době, kdy se jednalo o prodeji, v čele zdlouhavých jednání. Jeho nezastupitelnou roli podtrhl i Prchal. „Ale vyjít s ním jako se společníkem v něčem, kde mám uložené celoživotní úspory, to se prostě nedá,“ vysvětlil.