Jaroslav Zedník ministry provedl novým dopravním terminálem. Krátkou návštěvu využil na maximum. „Pane ministře, my po vás nechceme peníze, nechceme změnu grafikonu, jde nám jen o zastavování vlaků,“ přesvědčoval starosta ministra Bártu. Během prohlídky mu v kostce za podpory hejtmana vysvětlil důležitost českotřebovského železničního uzlu pro celý Pardubický kraj. „Podíváme se na to, určitě rozhodneme spravedlivě,“ odvětil Vít Bárta. Při odjezdu do Ústí nad Orlicí však starostovi slíbil, že se záležitostí bude zabývat: „Rozhodneme, zda zastavovat, či nezastavovat.“
Přes kulturu prý vlak nepojede
Návštěva ministrů pokračovala v Ústí nad Orlicí. Jedním ze zásadních výstupů „kulatého stolu“, který se konal na ústecké radnici, je sdělení ministra dopravy Víta Bárty, že příští rok začne v Ústí odkládaná stavba železničního koridoru. Zároveň zůstane zachována budova tamního nádraží, která je kulturní památkou. Koridor se měl stavět už v roce 2009, spory o budovu ale stavbu oddálily.
„Přes kulturu vlak nepojede. Kulturní památka bude, a přesto dokážeme zajistit díky Správě železniční dopravní cesty, že příští rok začneme stavět dopravní uzel a přesto tudy bude Pendolino jezdit 160kilometrovou rychlostí,“ řekl ministr.
Na schůzce se ministr dopravy s ministrem kultury a zástupci kraje a města shodli na tom, že všichni budou společně hledat ekonomické cesty, jak kulturní památku z roku 1874 zachránit.
„Ministerstvo kultury uvolňuje 150 tisíc korun na stavebně-historický průzkum, kteří naši pracovníci provedou do tří měsíců. Potom budeme vědět, co se uvnitř této budovy může z jejího stavebního základu odehrávat,“ řekl Besser. Zároveň vznikla meziresortní komise ministerstev, která bude pro budovu hledat uplatnění. Lidé jí mohou posílat náměty. Objekt stojí nevhodně mezi kolejišti a pro potřeby Českých drah se už nehodí. Cestujícím bude sloužit nová výpravní budova. Hejtman Radko Martínek naznačil, že na financování oprav by se mohly využít takzvané norské fondy.
„Výstavba koridoru je velmi dobrá zpráva pro Pardubický kraj i Českou republiku. Pardubický kraj se toho bude určitě účastnit. Máme granty na podporu památek a cestovního ruchu,“ řekl hejtman.
Koridor se měl stavět už v roce 2009. Budově nádraží hrozila demolice, občanské sdružení Nádraží nedáme! usilovalo o to, aby se stala kulturní památkou. Proti demolici se postavily v internetové petici tisíce lidí. Nedávno naopak vznikla petice obyvatel místní části Kerhartice za vybudování koridoru. Podle tamního osadního výboru aktivity sdružení Nádraží nedáme! stále oddalují výstavbu koridoru a místní část je nádražím odříznutá od města.
Speciální autobus Iveco pak ministra dopravy s doprovodem zavezl do Vysokého Mýta (ministr kultury pokračoval v jednání se zástupci sdružení Nádraží nedáme! v ústecké „nádražce“). Na místní radnici s Vítem Bártou jednali nejen vysokomýtský starosta Miloslav Soušek, ale také nejvyšší radní měst Litomyšl a Chrudim. Hlavním tématem byly obchvaty měst a budování rychlostní komunikace R35. „Města se shodla s krajem i ministerstvem na tom, že ´pětatřicítka´ je páteří v komunikacích České republiky a že by měla být prioritou číslo jedna. Nedořešené zůstává pouze její trasování v okolí Litomyšle, na to se ještě čeká. Kolem Vysokého Mýta je jasno, panuje zde shoda. Za město jsme požádali o to, aby se v případě budování R35 začalo stavbou obchvatů kolem měst za využití stávajících komunikací, které jsou ještě ve slušném stavu. Dopravní obslužnost regionu by tak byla poměrně dobře vyřešena. Pak by se nová rychlostní komunikace dostavěla podle problémovosti jednotlivých úseků,“ informoval Deník Miloslav Soušek.
Jak dodal, postupná stavba by zkrátila termín realizace, což považuje za velmi důležité. Podle představ ministra by se do financování projektu měly zapojit i privátní peníze.
(miš, ký, čtk)