Přilétají piloti z celé republiky

Doslova nádherné počasí rámovalo akci, kterou má ve svém diáři každoročně mnoho a mnoho vyznavačů létání z celé republiky. Tentokrát na plochu letiště dosedlo 136 létajících strojů. „Rekordní účast to sice není, ale je to nádherné číslo, se kterým jsou organizátoři určitě spokojení," bilancoval moderátor akce Jan Mračno. Stejně tak spokojení mohli být určitě i návštěvníci, kterých se už tradičně v Jehnědí scházejí početné zástupy.
„Rozhodně mě zaujalo to obrovské množství letadel, které tu je. Ale ono je to vlastně pravidlo, Jehnědí je prostě vyhlášené. Je to tu skutečně nádherné. Zvlášť pak obdivuji ty, kdo dokáží postavit repliky historických strojů. Je na tom mraky práce, ale bohužel i peněz," hodnotil uznale Josef Havel z Ústí nad Orlicí, velký fanda letectví i jeho historie, které věnoval nemalou část své publikační a spisovatelské činnosti. Jak dodal, velkým zážitkem pro něho letos byly letové ukázky repliky letounu Jak 3, sovětské stíhačky z druhé světové války. „Někdy před dvěma roky jsem tu viděl model, ale to, co jsme mohli vidět dnes a co s letadlem předváděl pilot, to bylo jedinečné," prohlásil.
Letové ukázky repliky Jaku 3 byly doslova strhující, při nízkých průletech „stíhačky" se divákům tajil dech. Jak po přistání Orlickému deníku prozradil  jeho pilot Ladislav  Ábel z Trutnova, je to jediný kus v Evropě v měřítku,  které představuje osmdesát dva procent originální velikosti válečného letounu. „Maximální rychlost v horizontu má dvě stě padesát kilometrů, při výpadech, když to otočím, letí až tři sta kilometrů. Tohle není letadlo na běžné cestování, ale právě na podobné ukázky, jaké jsem tu létal. A nízké průlety k nim patří. Jaky byly letadla, která tuhletu figuru létala," prohlásil pilot.
Sám létá od roku 1999, nalétáno má podle vlastních slov přes tisíc hodin. Na stále ještě zánovní replice Jaku 3 má odlétáno devět z celkem třinácti hodin, které byl dosud tento obdivuhodný stroj ve vzduchu. Také on chválil slet v Jehnědí. „Létáme sem šest, sedm let. Je tu bezvadné zázemí, rovné letiště, dobře udržované, výborná atmosféra."

Jehnědí „mekkou" ultralightů

Za zmínku stojí určitě i premiéra repliky amerického stroje Curtis JN-4, kterého nad domácím letištěm pilotoval Jaroslav Majzner. Historie tohoto stroje sahá bezmála až na začátek minulého století.
Už tradičně byl program na letišti v Jehnědí pestrý. Vedle ultralightů dostali opět prostor modeláři a výsadkáři, v areálu vyhrávala dechová hudba… Organizátoři i sponzoři zaslouží velké uznání. Díky jim zůstává Jehnědí stále „mekkou" ultralehkého létání u nás.