Obyvatelé okolních obcí se výstavby dálnice D35 a tunelu nemohou dočkat. „V okamžiku, kdy začnou jezdit auta po tomto úseku dálnice, bude lépe. Výstavba předcházejícího úseku dálnice z Časů do Ostrova roste neskutečně rychle,“ konstatoval například řidič Libor z Chroustovic.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo tunel stavět nezávisle na zbytku tohoto úseku D35. Je tak možné, že bude dostavěn dostaví dřív než samotná dálnice mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem.

Psali jsme již:

V oblasti stavby se nachází chráněná oblast přirozené akumulace vod Východočeská křída, kvůli které se musí při stavbě jednat opatrně. ŘSD počítá s šetrnou technologií a opatřeními, která minimalizují dopad na kvalitu vody. Významnějším povrchovým vodním zdrojům se stavba podle dokumentace vyhýbá.

Plánování tunelu Homole pood stejnojmenným vrchem, který tu podejde i státovku I/17, provázelo mnoho komplikací a změn. Podle starosty Vraclavi se měl tunel původně jmenovat Vraclavský a prostřídal tři pozice, kde se měl nacházet. Bude se skládat z dvou tubusů v opačných směrech. Jižní tubus bude dlouhý 570 metrů, sousední 525 metrů.

Právě nakládání s vodními zdroji je jedna z věcí, které se starostové okolních obcí obávají. „Máme strach, aby stavba tunelu nenarušila hospodaření s vodou v okolí, a to nejen v rozsahu našeho katastru,“ uvedla starostka obce Zámrsk Zuzana Tvrzníková.

close Vizualizace plánovaného tunelu homole na dálnici D35 info Zdroj: ŘSD Pardubického kraje zoom_in Vizualizace plánovaného tunelu homole na dálnici D35

ŘSD se ji prý ale snažilo uklidnit. „Byla jsem opakovaně ubezpečena, že je velký předpoklad, že po stavbě tunelu se vody vrátí do normálních kolejí,“ uvedla Tvrzníková.

Podobnou obavu sdílí i Oldřich Koblížek, starosta sousední obce Vraclav, kde se nachází léčivý pramen Svatý Mikuláš. Počítá i se znečištěním ovzduší v důsledku většího provozu na budoucím úseku dálnice. „Samozřejmě víme, že bude víc zplodin. Obáváme se, že v části Svatý Mikuláš se zhorší ovzduší,“ konstatoval Koblížek.

Podle ředitele ŘSD Radka Mátla bude výběrové řízení dvoukolové. „Nejdříve se bude posuzovat kvalifikace uchazečů a posléze bude odevzdávání nabídek, protože víme, že to je velmi komplikované. Nechceme nechat někoho projektovat a pak ho de facto vyhodit kvůli tomu, že nesplňuje kvalifikaci,“ uvedl Mátl pro server iDnes.

Hloubení tunelu, i přes obavy ze zvýšeného provozu v průběhu stavby, je podle zástupců okolních obcí nejlepší řešení. Podle předchozího plánu by totiž dálnice D35 jinak objížděla Zámrsk a přilehlé obce Janovičky a Nová Ves. Takto tunel podejde státovku I/17 mezi Chrudimí a Zámrskem, a to přesně pod vrchem Homole zhruba kilometr před novou kruhovou křižovatkou s I/35 u Zámrsku. Tedy přesně v úseku, kde je dnes v jakémsi "esíčku" střídavý stoupací třípruh.

Projeďte se po D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem už nyní ve vizualizaci:

| Video: Youtube

„Původní plán počítal s tím, že by D35 obešla v krásných místech, kde jsou chráněná území, celou obec. Protože vyhrála varianta tunelu, tak se trasa v našem katastru zkrátí. Pro nás je tahle možnost vhodná. Jenom se obáváme nárůstu dopravy v souvislosti se stavbou,“ dodala Tvrzníková.

Pokročila i příprava výstavby dalšího úseku kolem Mýta směrem na Litomyšl:

Se zvýšením hustoty provozu během výstavby tunelu a dálnice počítá i starosta Vysokého Mýta František Jiraský. Po dokončení tunelu by ale podle měl měla být doprava mnohem lepší. „Když bude tunel, bude dálnice komfortnější a bezpečnější,“ uvedl Jiraský.

Plánování tunelu Homole provázelo mnoho komplikací a změn. Podle starosty Vraclavi se měl tunel původně jmenovat Vraclavský a prostřídal tři pozice, kde se měl nacházet. Bude se skládat z dvou tubusů v opačných směrech. Jižní tubus bude dlouhý 570 metrů, sousední 525 metrů.