Veřejná železniční i autobusová doprava v Pardubickém kraji by se měla v nejbližší době optimalizovat. Dopomoci k tomu má analýza dopravní obslužnosti, na které pracuje společnost OREDO. Jenže tato optimalizace s sebou přináší i nepopulární kroky, jako je například rušení některých železničních tratí.

„U pěti tratí se uvažuje, že by místo vlaků jezdily autobusy. Jedná se o úseky Skuteč – Pustá Kamenice, Heřmanův Městec – Prachovice, Moravská Třebová – Chornice, Dolní Lipka – Hanušovice a Borohrádek – Holice,“ vysvětlil Martin Hájek z technologického oddělení společnosti OREDO.

Levnější autobusy

Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může být rychlá a využívaná. V oblastech, kde je naopak z různých důvodů využívána málo, by měla být nahrazena levnější autobusovou dopravou. Autobusy ovšem budou na železniční spoje navazovat přestupních zastávkách. Cestujícím by navíc od prosince tohoto roku mohl postačit jeden jízdní doklad, který by platil ve vlacích i autobusech.

„Všechny tyto záležitosti jsou nejprve projednány s obcemi, kterých se to týká. Konečné slovo má ovšem Pardubický kraj jako objednatel dopravy. Zatím není přesně stanoven harmonogram, do kdy by měla být jednání ukončena,“ podotkl Martin Hájek.

Návrhy v létě

Všechny přijaté změny by cestující měli pocítit po celostátní změně autobusových i vlakových jízdních řádů, která je vždy v prosinci.
„Návrhy nových jízdních řádů pro Pardubický kraj by mohly být vyhotoveny někdy v létě,“ konstatoval Hájek.

Záporné reakce vzbuzuje především plán nasadit autobusy na trati do Pusté Kamenice. Trať Svitavy – Pustá Kamenice totiž nedávno prošla nákladnou rekonstrukcí.

Rozsáhlé změny by se měly týkat i autobusové dopravy. Pardubický kraj by měl po optimalizaci ušetřit, ale zároveň by se měl i navýšit počet spojů.

Lukáš Dubský