Jen model nestačil

Patří mezi ně i Petr Košnar, člen neformálního sdružení 2CV ČechoMor, které v sobotu pořádalo sraz na Andrlově chlumu u Ústí nad Orlicí. Vlastní dvě historická vozidla, renovoval je z ojetin dovezených v hrozném stavu. „Byla to náhoda," říká o zásadním momentu, který jej nasměroval k dnešnímu koníčku: „Zhruba před deseti lety jsem dostal model autíčka, byl hezký, ale skutečnost se mi zdála lepší, a tak jsem se pídil, až jsem sehnal první auto, které jsem začal renovovat. Nadchlo mě, nejen konstrukčním řešením. Úctyhodné na dobu, kdy bylo vymyšleno. Je jednoduché, strohé a pro potřeby dopravy po městě i venkově úžasné. V jednoduchosti je síla." Auto se mu řídí dobře. „Jeho výhodou je vzduchem chlazený motor, takže odpadají problémy s chlazením vodou, problémy netěsností," chválí vůz. Najel s ním už tisíce kilometrů, cestoval až do Francie a „kachna" ho nikdy nenechala ve štychu. „Je to spolehlivé autíčko," dodává Petr Košnar. Ani se sháněním náhradních dílů nemá problémy, objevují se v e-shopech. Nenechte se mýlit, že je to historický vůz, který sotva vyleze kopec. „Takový paradox. Když jsme jeli z Francie a překročili hranice na Rozvadově, syn se divil, proč si lidé kupují nové typy aut, když my jedem v levém pruhu a všechny předjíždíme," podotýká s úsměvem.

Úžasné reakce lidí

V Česku je několik klubů majitelů vozu značky Citroën 2CV. Jejich srazy jsou vždy pro veřejnost atraktivní podívanou. „Lidé na nás mávají, auta se jim líbí. Když na srazech projíždíme městy, vesnicemi, je to úžasné, jak lidé reagují," říká Petr Košnar.
2CV ČechoMor výletem „kachen" na Andrlák zahájil sezonu, chystá také další sraz. „Pořádáme je od roku 2010. První byl v Poličce, pak na Vysočině, poté jsme se přemístili na jižní Moravu a jeli po stopách filmu Bobule. To byl sraz s rekordní účastí. Byli jsme už i v Babiččině údolí, ve Vizovicích… S autíčkem putujeme po Čechách a poznáváme krásy naší země," dodal člen klubu 2CV ČechoMor.

Kdo by nechtěl mít bláznivé autíčko z Funèsových filmů?

Ústí n. O. – Osm let už vlastní legendární „kachnu" Karel Kout z Ústí nad Orlicí. „Byl to dlouhodobý sen. Až organizace světového srazu v Mostě v roce 2009 mě donutila si ji pořídit. V roce 2008 už jsem měl ´kachnu´ a byl připraven jet do Mostu. Proč? Kdo by nechtěl mít bláznivé autíčko z Funèsových filmů. Auto, které má šmrnc, vztah k Francii, ke krásnému, divokému, teplému jihu, k Provence," říká s úsměvem.
Na Andrlově chlumu se setkali majitelé „kachen" z pomezí Čech a Moravy, aut byly asi dvě desítky. Pořádány jsou i zmíněné světové srazy vozů Citroën 2CV, a ty už jsou skutečně velkolepou podívanou. „U nás v Mostě bylo tři a půl tisíce vozidel, ve Španělsku čtyři tisíce, ve Francii skoro osm tisíc. Francouzská komunita ´kachnařů´ je strašně veliká, záleží na tom, zda Francouzi jedou, nebo nejedou. Letos na přelomu července a srpna bude sraz v polské Toruni a očekává se účast čtyř, možná až pěti tisíc vozidel," dodává Karel Kout, který se také chystá do Polska.
Pokud světový sraz není mimořádně daleko, počet kilometrů najetých s „kachnou" za sezonu odhaduje motorista do pěti tisíc.