Plán dovést do navštěvovaného turistického střediska Dolní Morava železnici dostal stopku. Vybudování několika kilometrů dráhy by bylo neúměrně drahé a patrně i zbytečné. Vesnici má pomoci rozšíření stávajících silnic či stavba stezky pro pěší a cyklisty.

Tisíce návštěvníků

O vybudování trati ze  sousedního Červeného Potoka do střediska na pomezí Olomouckého a Pardubického kraje začali regionální politici hovořit loni. Reagovali tak na situaci z léta roku 2016, kdy na zbrusu novou Stezku v oblacích mířily tisíce lidí a auta návštěvníků horskou vesnici v některých dnech doslova ucpala.

Odborníky nechali navrhnout pětikilometrovou trasu od stávající trati k hotelu Vista i kratší variantu k chatě U Slona. Ani v jednom případě se však nepodařilo odhadované náklady stlačit pod miliardu korun. Na každou velkou stavbu, na niž jdou veřejné peníze, se totiž dělá ekonomické posouzení.

Ilustrační fotografie.
Ideální prázdniny? Lyžovačka na horách

Na Dolní Moravu vlak turisty vozit nebude

„Stanoví se, zda tyto prostředky budou vynaloženy rozumně. A nám tento projekt ekonomikou neprojde. Jsou to příliš velké peníze na tak malé území,“ shrnul náměstek hejtmana Pardubického kraje odpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Starosta Dolní Moravy Richard Novák považuje vybudování trati za zajímavou, avšak velmi drahou myšlenku. Problematické by bylo též získat potřebné pozemky. Diskutabilní je podle něj i veřejný zájem.

„Enormní výkyvy v návštěvnosti tu bývaly v prvním roce provozu Stezky v oblacích. Loni se návštěvnost začala stabilizovat, komplikace už nebyly tak velké. V tuto chvíli je to možná zbytečná investice a je třeba vyčkat, jak se bude návštěvnost dál vyvíjet,“ řekl starosta Novák.

Přesedli by z aut?

Že by podstatná část turistů přesedla z aut do vlaků, o tom řada lidí pochybuje. „Spousta lidí je pohodlných. Nechtějí nikde čekat, než jim přijede spoj. Navíc cestování s celou rodinou vyjde autem levněji,“ uvažuje Barbora Pecková.

Majitel resortu v Dolní Moravě hodlá u hotelu Vista, který stojí přímo pod Stezkou v oblacích, vybudovat velké podzemní parkoviště. Jenže místní jednosměrné cesty nápor aut nezvládnou. Pardubický kraj je proto chce postupně rozšířit, přibude také chodník.

Obec připravuje výstavbu stezky pro pěší a cyklisty. Ti se nyní pohybují na silnici mezi auty. Naráží ale na problémy s majiteli pozemků. Jako ideální řešení starosta nevidí ani vybudování záchytného parkoviště pod obcí s navazující kyvadlovou dopravou.

„Počty návštěvníků nelze dopředu odhadnout. Autobusy by tak jezdily například tři měsíce prázdné a pak by měsíc nestačily. A držet flotilu autobusů kvůli několika dnům v roce je problematické,“ dodal Richard Novák.

Technika firmy Eurovia pro zimní údržbu Olomouckého kraje
O silnice se bude starat Eurovia, vyřazené Eltodo podalo žalobu