Na cyklovýlety s tandemisty 13

Orlickoústecko /ZÁVĚR SERIÁLU/ - Seriál Orlického deníku přinášel tipy na zajímavé výlety nejen po Orlickoústecku.

7.10.2011

Tandemisté z Ústí nad Orlicí.Foto: archiv autora

Trasy všech výprav byly „vlastnoručně“ projety na tandemu a jsou tedy podloženy osobními zkušenostmi. Výpravy lze absolvovat s naprosto běžným kolem, není třeba mít horský speciál za mnoho desítek tisíc Kč, superdress s lycrou, kevlarovou přilbici či antivibrační uhlíkové rukavice se solárním vyhříváním. Výpravy vedou různými cestami od asfaltových silnic I. - III. třídy, přes cyklostezky až po lesní cesty nebo turistické či cykloturistické značené trasy (občas se jede, občas se i kolo vede či tlačí). Jsou vhodné i pro děti na vlastním stroji, v nejhorším případě vypomůže tatínek nebo maminka. Přejeme vám příjemné cyklistické zážitky, mnoho dobrých převodů na jiné myšlenky a ať vás sedla tam vzadu dole příliš netlačí.
PETR KULDA, DANA STRÁNSKÁ a DAVID KULDA, tandemisté z Ústí nad Orlicí, 2011

BÍLÝ KŮŇ – VRBATŮV KOSTELEC - 40 km
Závěr letošních cyklovýprav věnujeme oblasti více nežli romantické a tůristicky vděčné, a sice Skutečsku. Abychom tak mohli učiniti, přemístíme se komplexně do obce Bílý Kůň, nacházející se na dohled od Luže, kde zaparkujeme kupříkladu ve stínu bývalé prodejny potravin. Z tohoto dobrého místa vyjedeme po CT 4186 nebo též na křižovatce lehce doleva směrem na jihozápad, abychom na první další větší křižovatce odbočili doprava a přes Janovičky dojeli pěkně spodem krásným širokým údolím až do Luže.
Již při prvním letmém kontaktu zjistíme, že se jedná o městečko krásné, starobylé a pozoruhodné, jemuž vévodí zdaleka viditelný poutní kostel Panny Pomocnice křesťanů na návrší Chlumek z let 1690 až 1695, známý zejména z knihy „Tovaryšstvo ježíšovo“ od Jiřího Šotoly. Inu, měli jářku ti jezovité tenkráte cit pro dominantu v krajině, jen co je pravda. Kromě toho jest zde však možné navštívit i synagogu, rozsáhlý opravdický živý park v rámci Hamzovy léčebny a v neposlední řadě i jednu ze zhruba 17 fungujících a funkčních hospůdek, kupříkladu tu s názvem „Vídeň“ přímo na náměstí nedaleko renesanční radnice a kovových slunečních hodin.
Z Luže se po silnici č. 356 vydáme kolem skvostně zrekonstruované secesní vily Eliška s pravými secesními soklíky do Radimi, odkud po CT 4181 mírným dokopcem vyšlápneme až k místu, ze kterého spatříme po levoboku se nacházející rozhledničku „Jahůdka“. Přes pole se dopravíme nejprve k ní a posléze po 3 žebřících i na ni, abychom se pokochali výhledem zejména na Luže a sousedící Košumberk.
Další naši pouť nasměrujeme přes Dobrkov a Podlažice do města Chrast, takto památkové zóny, kde je možné nejprve prozkoumat zámek včetně parku, na náměstí stojící mohutný barokní dvouvěžový kostel Nejsvětější Trojice z let 1710 až 1717 či majestátnou vodárenskou věž z roku 1929 a posléze se příjemně naobědvat v zámecké restauraci. V dobrém rozmaru se pak po modré tůristické vydáme směrem na jihovýchod k Horeckému rybníku, kde mimo jiné začíná „Naučná stezka Chrastecka“ s řadou informačních tabulí. Podél břehu rozsáhlého rybníka dojedeme až k asfaltce, kde nejprve lehce cukneme doleva a vzápětí zase doprava (pozor, nepoplést levou a pravou stranu!), abychom malebným údolím říčky „Žejbro“ dorazili až k Podskale, ležící pod skalami, a Skále, ležící nahoře na skále. V poklidu porozjímáme u kostela sv. Jana Křtitele a po modré značce učiníme několik krůčků k penzionu a hospůdce „California“, nacházejícímu se hned vzápětí a zbudovanému z bývalého mlýna. Zde můžeme krátce posedět a probrat přírodně společenské souvislosti a poté se přes mostek vydat do lůna divoké přírody. Což platí téměř doslova, neboť následující část výpravy, vedoucí údolím v těsném sepjetí s říčkou „Žejbro“ bude nejlépe absolvovat nejlépe pěšmo s kolem vedeným po pravoboku. V jednom okamžiku se nezalekneme ani krátkého příkrého sešupu dolů k říčce, který se nám věrohodně podařilo zdolat i s tandemem, a po chvíli se již ocitneme na okraji Vrbatova Kostelce s kostelem Svatého Havla a hospůdkou „U Paulusů“ na návsi. Odtud naše cesta povede po CT 4119 do obce Leštinka, kde odbočíme doprava a po chvíli doleva, abychom se po neznačené cestě kolem zatopených lomů „Zvěřinov“ a „Leštinka 2“ dopravili až na okraj Skutče, města druhdy proslulého kvalitní obuví a žulou. Tam na hlavní odbočíme doleva a opatrně dojedeme na náměstí, které můžeme propátrat i s přilehlým okolím a posléze lehce spočinouti kupříkladu v hospůdce „U Jonáše“.
Po zelené tůristické pak opustíme náměstí pravým spodním rohem a kolem městského hřbitova popojedeme krajinou až k rozcestí „Malhošť“. Tam oželíme asfalt a vstoupíme do přírodního lesa, kterým pojedeme či půjdeme až k další asfaltce, na níž odbočíme doprava a záhy dojedeme do malebného Předhradí, rodiště básníka Adolfa Heyduka. Zde můžeme propátrat účelově využitý hrad Rychmburk či zbytky hradeb a poté se vydat dále přes Hněvětice až ke křižovatce v polích, na které odbočíme doleva, na dalším rozcestí zase doprava, poté kousek do kopečka a již stojíme pod další rozhlednou a sice s názvem „Borůvka“. Jemné znalce tato stavba zaujme svojí neobvyklou a originální konstrukcí, všichni bez rozdílu pak můžeme vyběhnout nahoru a pohlédnout do šírých skutečských dálav.
Přes Hlubokou, Střítež a Chlum sjedeme do údolí řeky Novohradky k rozcestí „Podchlum“, kde odbočíme doleva a po červené tůristické dojedeme krásným klidným údolím přes Rvasice a kolem mlýnu „U Prokopa“ zpět do Bílého Koně přímo k „naší“ prodejně.
No a tím se uzavřela nejen naše dnešní výprava, zvící poklidných 40 km a přibližně 625 nastoupaných výškových metrů, nýbrž i celá třináctidílná letošní sestava cyklovýletů s tandemisty, budiž jim podzim i zima lehké.

7.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
Ilustrační foto

Sklo sanitky za jízdy „ruplo“. Možná po výstřelu

Z volební místnosti v Lukavici.

Volby 2017: Kompletní výsledky z Orlickoústecka

Orlickoústecko mělo poslance dva, teď nemá žádného

Orlickoústecko /VOLBY 2017 - KRÁTKÉ ZPRÁVY/ - Orlickoústecko po volbách nebude mít v parlamentu svého poslance.

Babišovci slaví. Není to však Pyrrhovo vítězství?

Pardubický kraj - Hnutí ANO získalo v kraji čtyři mandáty z deseti, další strany mají jen po jednom poslanci.

U Lanškrouna se čelně střetla dvě auta, jeden z řidičů nadýchal

Orlickoústecko - Silnici z Lanškrouna na Ostrov v pondělí ráno uzavřela dopravní nehoda. Krátce před devátou hodinou se tu čelně střetly automobily značek Peugeot 406 a Opel Tigra.

Chrudimští zářili, Mýto neskórovalo

Východní Čechy - Vysokou výhru 7:1 vybojovali na hřišti Slavie Praha futsalisté Era-Packu Chrudim. Tři góly v dresu obhájce titulu vstřelil Brazilec Max. Naopak Vysoké Mýto se v 6. kole nejvyšší soutěže střelecky neprosadilo.

Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.