„Zkomplikovalo se to opravdu všude. Minulý týden, když nejvíc sněžilo, nejela ani obalovna,“ posteskl si ředitel královéhradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marek Novotný.

Hrozilo dokonce, že se nestihne včas znovuzprovoznit frekventovanou výpadovku z Hradce na Ostravu. Kamiony jedoucí od Třebechovic musí sotva dvoukilometrový úsek už desátý den složitě objíždět přes Býšť. Osobní tranzit je sváděn přes jiné okolní vesnice, kde obtěžuje obyvatele.

„O tom, že by se to nestihlo do plánovaného 25. listopadu, ale zatím žádné zprávy z krajského úřadu nemáme,“ řekla Miluše Votroubková z ŘSD. Už uprostřed závějí sněhu se včera například stříhaly pásky na nově zrekonstruovaném průtahu Lanškrounem.

Horší je situace ve Vlčnově u Chrudimi, kde se mělo od konce října jezdit po zbrusu nové silnici. Ale nejezdí a do jara ani nebude. „Silnice se měla opravovat společně s výstavbou kanalizace, ta se ale zdržela a teď v zimě už se bohužel silnice opravit nestihne. Po provizorním povrchu tam pustíme jen dopravní obsluhu či autobusy,“ uvedl technický náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Antonín Jalůvka.

Nestihlo se dodělat ani několik mostů, u kterých termín zprovoznění ovšem od počátku závisel na počasí. Například v Dašicích nebo Mladějově a Dlouhé Loučce na Svitavsku. „Nikde ale není napsáno, že se ještě neoteplí na deset stupňů a rozjeté akce se nedodělají,“ dodal Jalůvka.

S asfaltováním se musí počkat na jaro

Východní Čechy/ Zima a sníh pozdržely otevření poloviny čtyřpruhu mezi pardubickým nádražím a Globusem ve směru od Hradce, na který byl položen nový asfaltový koberec. Zprovozněn byl až týden po dokončení. Sníh znemožnil nalajnovat dopravní značení. „Provizorní značení by vyšlo na moc peněz,“ dodal šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Veber.

Pardubická krajská správa a údržba silnic přes brzký nástup zimy stihla utratit všechno, co na letošní rok dostala. Stejně tak jejich hradečtí kolegové. „Kromě pár nedodělků máme hotovo a najíždímena zimní režim,“ přisvědčil šéf Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje Zdeněk Kos.

A co se týče čerstvě započatých investic, tam se narozdíl od finálních povrchů může pokračovat i během mrazů. Pozdržena tak není výstavba posledních šesti kilometrů dálnice D11 před Hradcem Králové ani obchvat Holic.

„Na zemní práce je nejhorší podzimní, blátivé počasí. Když umrzne, dělá se mnohem lépe,“ uvedl šéf královéhradeckéhoŘSDMarek Novotný. Dokonce i betonování se může dělat do teplot do minus pěti stupňů. Naopak na pokládku asfaltových koberců musí být aspoň pět nad nulou. (kim)