Na březích Pastvinské přehrady bývá v létě plno. Právě včas byl tedy po opravě zprovozněn unikátní most z dob první republiky, který se pyšní statusem jednoho z nejvyšších a největších mostů v kraji a současně nemovité kulturní památky. Během jeho více než dvouměsíční uzavírky došlo ke kompletní demolici zábradlí a říms, odvodnění, izolaci, vybudování chodníků, osazení nových zábradlí a obnově vozovky.

Při tom všem ale zůstal zachován původní ráz stavby, který podtrhuje i osvětlení ve stylu Křižíkových lamp. Ty byly původně čtyři, nyní jich k noční procházce po mostě svítí šest. Generální oprava „spolkla“ necelých 18 milionů korun a neobešla se bez připomínek místních, kteří na cestách museli počítat s časovou rezervou. „Dotklo se to všech, a to poměrně dost,“ potvrdil starosta Pastvin Ladislav Škůrek. Připomínky měli hlavně podnikatelé, podle starosty ale většina lidí chápala, že most je důležitou spojnicí břehů Divoké Orlice i vizitkou obce.

Dlouhých deset měsíců pak trvala oprava mostu v Jablonném nad Orlicí.

Nový most v Jablonném má sloužit minimálně sto let

Proudí tu autobusy i náklaďáky nejen z nedalekého lomu. Kdo chtěl ještě před rokem projet po mostě z Jablonného směrem na Verměřovice, musel jet opravdu pomalu a dát přednost.

Odolá i stoleté vodě

„Odstranili jsme parapeťák, který tady strašil,“ celkem trefně poznamenal jeden ze zástupců zhotovitelských firem při úterním slavnostním otevření obou mostů. V případě toho jablonského šlo opravdu o zásadní změny. Sdružení firem M-silnice a Mados MT jej strhlo a vystavělo most nový, který má sloužit minimálně sto let a odolat i stoleté vodě. „Most svým stavem omezoval provoz na silnici II/311, která spojuje Jablonné nad Orlicí s Pardubicemi a je důležitá pro podnikatelské aktivity v této oblasti, včetně dopravy kameniva z lomu Mistrovice,“ vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Jablonští pak na stavbu navážou, připravují propojení chodníků z mostu do místní částí Kolonie a také pracují na projektu opravy přednádražního prostoru. „Je ve fázi přípravy dokumentace pro stavební povolení a realizován by měl být do dvou až tří let,“ řekl starosta Jablonného Miroslav Wágner s tím, že na projektu spolupracují s Pardubickým krajem.

Kraj podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše připravuje další rekonstrukce mostů, aktuálně se pracuje na mostě v Třebovici či v Lanškrouně. Mosty opravují i některá města, například Ústí nad Orlicí most v Hylvátech či Žamberk most do Polska.