Reagovat na neseriózní články obyčejně nemá smysl. Protože je však veřejnost uváděna v omyl, pokusil bych se přivést věci na pravou míru.
Velké investiční akce jsou vždy spojeny i s velkým rizikem, a proto je nutné v maximální míře zvažovat všechna úskalí. Vysoké Mýto v minulém volebním období postavilo Centrum sociálních služeb a Domov důchodců. Vidina velké dotace zakalila zrak při posuzování provozních nákladů, ale i udržitelnosti projektu. A právě porušení udržitelnosti může být důvodem k vrácení dotací v řádu stovek milionů! To je samozřejmě pro rozpočet města velikosti Vysokého Mýta doslova likvidační situace. Byl použit model, kdy město objekt postaví, pronajme jiným subjektům a tiše doufá, že vše dobře dopadne. Jakýkoliv problém provozovatele se okamžitě promítá i do potíží města. Pro mě osobně je poněkud nelogické, že o stejné dobrodružství se pokoušel i projekt muzea českého karosářství.
Opakovaně byla diskutována otázka smysluplnosti muzea automobilismu v historickém centru. Malé výstavní prostory, obtížné parkování autobusů s návštěvníky by daleko lépe řešila například nová velkokapacitní hala nebo prostory bývalého pivovaru, kde by mohla být vedle jména Sodomka i další, jako je Stratílek, Karosa, Renault či Iveco. Tedy jména, která psala automobilovou historii ve vysokomýtském regionu. Zarážející na původním projektu byla především cena ve výši cca 104 milionů Kč, rozdělená v poměru 60% dotací a 40% financí města. Z tohoto pohledu je parametr poměru cena/výkon přímo děsivý. K tomu je nutno ještě připočítat přibližně 6 milionů Kč ročních provozních nákladů. Ředitel muzea Mgr. Junek, který ve svém článku srdceryvně lkal, že mu někdo „ukradl“ hračku, však poněkud pozapomněl uvést své předchozí vyjádření: „ … pokud se jedná o takovou maličkost, jako jsou provozní náklady, tak se nemáme o čem bavit …“. Samozřejmě předpokládal, že platit bude město. Z cizího krev neteče.
Nezbylo, než záměr buď zcela opustit, nebo jej upravit a zredukovat tak, aby byl ekonomicky únosný. Překvapující bylo, kolik zbytečných položek projekt navyšovalo. Po redukci bylo dosaženo významného výsledku. Rozpočtová cena 104 miliony Kč klesla na 88 milionů Kč. Navíc lze předpokládat, že otevřeným výběrovým řízením cena ještě klesne.
Také je třeba vysvětlit, proč bude provozovatelem město, a ne regionální muzeum. Nutno vědět, že zřizovatelem Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě je Pardubický kraj, tedy subjekt cizí, nikoliv Městský úřad Vysoké Mýto. Potíže se slučováním galerií a muzeí, stejně tak jako potíže při financování muzeí všeobecně, jsou notoricky známé. V této situaci nelze nestabilního partnera stanovit garantem udržitelnosti projektu a dostat se opět pod kuratelu vrácení dotací. Rovněž velmi záleží na typu provozovatele. Ve hře je totiž platba DPH v řádech desítek milionů korun a rizika s ní spojená je třeba mít pod pečlivou kontrolou. Navíc město Vysoké Mýto má svoji galerii a její ředitel je pověřen s plnou odpovědností tvorbou a řízením expozice. Vystavované exponáty a automobily budou pocházet z různých zdrojů a nikdo nebrání regionálnímu muzeu se projektu účastnit, samozřejmě s vědomím, že vedení města provozní náklady zajímají.
Proti činnosti Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě nemám žádné výhrady, práce jeho zaměstnanců si naopak velmi vážím. Ale zdá se mi, že pan ředitel poněkud zapomíná, že se nejedná o soukromou firmu, ale jako manažer této instituce je placen z peněz daňových poplatníků. Tento fakt by mělo odrážet i jeho chování.
V článku Mgr. Junka zcela souhlasím se slovy: „Muzeum českého karosářství bude mít v sobě už navždy pachuť morálně těžko obhajitelného jednání“. Tato slova jsou pravdivá, byli jsme svědky nabubřelého projektu a tolik v naší republice oblíbeného slova tunel. Mohu jen slíbit, že tunelování nebude mít pod mým vedením ve Vysokém Mýtě místo.
Naši občané se mohou těšit na opravenou budovu soudu, v přízemí s informačním střediskem a v prvním patře s výstavním sálem. Dostavěný střední trakt nabídne expozici automobilových skvostů, naopak budova bývalého vězení si zachová svůj syrový charakter a poskytne místo pro fragmenty, dokumentaci a interaktivní expozice. Prostor nebude uzavřeným muzeem, ale prostředím otevřeným pro občany města i jeho návštěvníky.
Nadpis článku „Uloupený projekt muzea českého karosářství“ evokuje přísloví: „Zloděj křičí, chyťte zloděje“. Doufám, že Mgr. Junek v sobě najde dostatek cti, aby se v některém z příštích vydání novin za slova napsaná zřejmě v afektu omluvil.
Miloslav Soušek,
starosta Vysokého Mýta
Tiskovou zprávu ředitele Regionálního muzea Jiřího Junka najdete zde.