Do Třebové míří zboží z německých přístavů nebo Rotterdamu a dál se překládá na vlaky do Dunajské Stredy, Želechovic na Zlínsku nebo Šenova na Ostravsku. A naopak putuje zpět do zahraničních přístavů a potom do celého světa. Předseda představenstva společnosti Metrans Jiří Samek považuje překladiště za splnění svého snu.
První etapa stavby má hodnotu bezmála 450 milionů korun, Metrans na ni získal v rámci Operačního programu Doprava 84 miliony z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celková hodnota plánované investice má výši 1,5 miliardy korun. Rozdělena má být do několika etap, vzniknout má postupně technické zázemí pro opravu vagonů a kontejnerů nebo dispečerské pracoviště centrálního řízení kontejnerů ve střední Evropě.
Překladiště spolupracuje s Českými drahami, ČD Cargo a dalšími dopravci i Správou železniční dopravní cesty. Práci v něm našli i místní lidé. „Po celá devadesátá léta se město potýkalo s problémy v oblasti železniční dopravy. Firma Metrans dává železničnímu uzlu novou vizi," konstatoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Terminál by měl být po několika zkušebních měsících v plném provozu, odbavovat má denně až 25 párů vlaků. To vyvolává diskuze o hustotě kamionové dopravy ve Třebové a stavu silnic. Starosta Jaroslav Zedník je mírní a zvýšení počtu kamionů omlouvá „porodními bolestmi" terminálu, kde se překládka vlak – vlak v prvních měsících dostávala do skluzu, a proto víc zboží vozily kamiony.
„Sleduji vývoj počtu odbavených vozů a musím říci, že od počátku roku výrazně vzrostl. V současnosti se pohybuje okolo třinácti set padesáti vagonů týdně, což je přibližně pět tisíc manipulací na nově pořízených jeřábech. Zvýšená zátěž je kladena také na krajské silnice, protože každý týden přijede do terminálu přibližně pět set dvacet kamionů," objasnil situaci hejtman Netolický. Vyvolá proto společné jednání s vedením města a investorem na dané téma. Hovořil o tom již s předsedou představenstva společnosti Metrans Jiřím Samkem. „V nejbližších měsících budeme muset řešit dopravní napojení, protože silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž konstruovány," podotkl Martin Netolický. Starosta Jaroslav Zedník na pondělní tiskové konferenci radnice uvedl, že se připravuje společné jednání i se zástupci okolních měst a obcí: „Budou vytipované komunikace, kudy přepravci nebudou moci jezdit."
Také Klaus-Dieter Peters ujistil, že strategie společnosti je založená na návaznosti loď – železnice. „Na ní se zakládá strategie Hamburger Hafen und Logistik AG, a to už dvacet let. Sedmdesát procent kontejnerů je na větší vzdálenosti přepravováno po železnici. Když mluvíme o budoucnosti, čím dál víc mluvíme o železnici. Z hlediska větších vzdáleností je ve výhodě, i z hlediska spotřeby energie ji považujeme za inteligentní druh dopravy. Tuto konkurenční výhodu bychom chtěli i dále rozvíjet a investovat do vlastních zařízení – mluvíme o terminálu i o vagonech a lokomotivách. Výsledek vidíme a v budoucnu ještě uvidíme," uvedl. (miš, čtk, pk)