Podle průzkumu České středoškolské unie se většina studentů posledního ročníku střední školy na maturitu necítí dostatečně připravena. Ministerstvo školství sice navýšilo čas konání didaktických testů, ale to podle studentů nestačí. Navýšit by se měl čas didaktického testu z angličtiny a češtiny o 10 minut a z matematiky o 15 minut.

„Letošní maturanti přišli o prezenční výuku ve většině důležitého třetího ročníku a navíc už jim nejsou odpuštěny slohové práce ani vázané ústní zkoušky. Zůstalo pouze navýšení času pro didaktické testy společné části maturitní zkoušky. Věříme, že si s těmito zčásti novými výzvami i letošní maturanti poradí jako jejich předchůdci,“ uvedl ředitel pardubického Gymnázia Mozartova Petr Harbich.

Viceprezidentka SP ČR Milena Jabůrková
Společná maturita by měla zůstat pro všechny, říká Milena Jabůrková

Že může být letošní maturita obtížnější než jindy uznává i předseda krajského studentského sněmu Šimon Vávra.

„Je jasné, že studentům distanční výuka maturitu zrovna neulehčí. Myslím si ale, že když se student v distančních hodinách studiu skutečně věnoval a má sebemotivaci se na maturitu dobře připravit, nemusí s ní nutně mít problémy. Já sám jsem zastáncem individuálního vzdělávání,“ řekl Vávra s tím, že problémem českého školství není podle něj pandemie ani učitelé, ale samotný systém.

Studenti by rádi zcela přehodnotili podobu maturitních zkoušek.

„Následky způsobené nedávnou pandemií koronaviru na český vzdělávací systém jsou ideální příležitostí pro opuštění zastaralého konceptu maturitní zkoušky a zamyšlení se nad její novou formou. Formou, která by skutečně ověřovala dovednosti studentů potřebné pro život po střední škole ve světě 21. století, nikoliv století minulého,“ uvedl předseda České studentské unie (ČSU) Ondřej Nováček.

Ilustrační foto.
Žena namísto placení pokousala taxikáře. Zkrotit ji museli až strážníci

Se změnami v podobě maturitních zkoušek souhlasí i ředitel Střední školy Bohemia v Chrudimi Martin Slezáček. „Myslím si, že současná podoba maturitní zkoušky je něco, co tady dávno být nemá. Kdybychom brali zakončení středoškolského studia jako průběžně hodnocenou záležitost, nemusí se nyní žáci stresovat. Výsledek maturitní zkoušky by byl obrazem dlouhodobého a průběžného snažení žáka, nikoli jednorázovou záležitostí ovlivněnou stresem a třeba i aktuální situací,“ zhodnotil.

Studenty posledních ročníků vedle maturity často čekají i přijímací zkoušky, které jsou také stresující. „Je náročné skloubit studium, přípravu na nelehké přijímací zkoušky a učení na zkoušku maturitní. Z toho mám největší obavy,“ dodal Vávra, který je nyní ve třetím ročníku.

Spisovatelce Kristýně Trpkové z Holic vychází v dubnu román Vesnice, který je druhým dílem z plánované detektivní trilogie. Foto: Euromedia
Chtěla jsem se vyvarovat toho, abych vyvraždila celé Holice, říká spisovatelka

Ředitel Střední školy Bohemia věří, že se maturanti připraví dostatečně, pokud budou chtít. „Podle mě jsou žáci připraveni srovnatelně jako v minulých letech. Distanční výuka podle mě uškodila podprůměrným a pomohla nadprůměrným. Samozřejmě je distanční výuka velmi pohodlnou výmluvou na nepřipravenost k maturitě, čímž nechci její dopady vůbec zlehčovat,“ vysvětlil Slezáček.

Studenty prý stresuje i současná válečná situace na Ukrajině. „Někteří citliví žáci vnímají situaci na Ukrajině velmi intenzivně a ovlivňuje to i školní práci. Je velmi těžké se plně soustředit na přípravu k maturitě ve chvíli, kdy vídáte záběry mrtvých dětí na Ukrajině,“ konstatoval Slezáček.