Den D přichází. V neděli vstoupí v platnost nové a tolik diskutované autobusové a vlakové jízdní řády. Bouřlivé diskuze provázely optimalizaci železniční dopravy také na Králicku. A právě tam se v sobotu uskuteční svérázná nádražácká akce.
Železniční nadšenci, nádražáci i cestující se rozloučí s provozem na tratích Dolní Lipka - Hanušovice a Moravský Karlov - Štíty i s funkcí výpravčího v Červeném Potoku. Happening, na němž nebudou chybět děkovné transparenty Oredu i Pardubickému kraji a černé stužky, bude zahájen v železniční stanici Dolní Lipka o půl druhé odpoledne. Účastníci se společně vydají na poslední jízdu lokálkou do Hanušovic. „Na perónu nám k tomu budou zpívat senioři, budeme mít připravené pamětní razítko. V Hanušovicích se rozloučíme s Moraváky,“ naráží výpravčí z Dolní Lipky Arnošt Juránek na odříznutí regionální železniční dopravy od sousedního kraje. Na to poukazuje i Jan Králík: „Regionální doprava nemůže končit na hranicích kraje. V tomto smyslu jednoznačně selhala krajská samospráva Pardubického kraje. Olomoucký kraj ústy svého náměstka pro dopravu měl zájem na zachování tohoto železničního spojení, ale nebyl vyslyšen firmou Oredo.“ Diskuze však utichá, v sobotu už půjde jen o tiché rozloučení.

„Jízdní řád“ akce (AKTUALIZOVÁNO):
13.30 sraz účastníků
13.35 zakoupení jízdenky
13.40 seznámení se strojvedoucím vlaku a průvodčí
13.45 společné foto
13.50 nastoupení do vlaku a rozloučení s jízdním řádem jeho roztrháním
13.52 odjezd vlaku (symbolicky o minutu později)
13.53 – 14.19 hodin jízda zasněženou krajinou a vzpomínaní na cestování
14.20 příjezd do Hanušovic
14.30 poslední společné foto
18.45 rozloučení za přítomnosti železničářů, cestujících a zástupců samospráv na nádraží v Dolní Lipce
19.27 odjezd posledního vlaku do Hanušovicí

„Já se bojím, že v sobotu budu brečet,“ říká výpravčí

V sobotu se rozloučíte s tratěmi Dolní Lipka - Hanušovice a Moravský Karlov - Štíty. Jak to, jako nádražák, pro něhož je dráha obživou i srdeční záležitostí, vnímáte?
„Já se bojím, že budu v sobotu brečet. Bude to tiché rozloučení, vlak v sobotu ve 13.52 odjede z Dolní Lipky do Hanušovic a už nikdy nepřijede. Ukážeme, že jsme to nevzdali až do poslední chvíle. Když máte nějaké technické dědictví, tak si ho bráníte, vždyť my tady nic jiného nemáme.
Byl jsem na všech jednáních týkajících se dráhy na Králicku. Celý systém je postaven na tom, že Pardubický kraj je samostatný stát a páteřní dopravní osou má být trať Pardubice – Lichkov s tím, že všechny ty konečky tratí, kde jezdí lokálky, ořezali tak, aby nepřecházely do jiného kraje. To je případ Moravské Třebové, Štítů i trati do Hanušovic. Vycházeli ze sčítání cestujících, ty počty opravdu nejsou o desítkách cestujících, ale jednotlivcích. Ale ti lidé jezdí do práce a je to pro ně jediná alternativa.
Oni jsou přesvědčení o své pravdě, ale já, jako nádražák, vím, že každá varianta, při které po kolejích nejezdí osobní vlak, je špatná, protože znamená brzký zánik trati. Rozčarování mezi nádražáky je veliké, dopravní obslužnost je přece o tom obsloužit nějaké území a dát lidem možnost, aby se všude dostali. Ale uvažovat o autobusu jako dokonalém a porovnávat náklady na vlak a autobus, a přitom do nich nepočítat tu miliardu, co si pan Tichý chtěl půjčit na opravu silnic, je srovnávání jablek s hruškami.”

Jak se vám od soboty změní život, minimálně ten pracovní?
„Jak se mi od soboty změní život? Pracovní turnus zůstane stejný, sloužíme tu výpravčí a dva signalisté. Nebude se jezdit až do Štítů, jen do Karlova, takže práce bude jakoby stejná, ale tam, kde jezdily motoráky z depa ze Šumperka, bude pendlovat mezi Lichkovem a Karlovem jeden motorák, do toho sem tam nějaký nákladní vlak. Výkon nebude ve stanici tak velký, takže čekám snížení výplaty.”

Arnošt Juránek,
výpravčí v Dolní Lipce