Protihlukové stěny, které mají snížit negativní vliv železniční dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí, vyvolaly mezi lidmi v České Třebové značný odpor. Vznikla petice, kterou do loňského června podepsalo přes 1200 signatářů. Pětimetrové stěny kritizoval i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Veřejnému projednávání předcházelo minulý čtvrtek setkání s obyvateli dotčených lokalit, které jsou zatíženy nadměrným hlukem ze železniční dopravy a kde jsou různým způsobem řešena i protihluková opatření.

Ústí nad Orlicí sbírá ocenění za regeneraci parku u kostela
Ústí nad Orlicí sbírá ocenění za regeneraci parku u kostela

Podle českotřebovského místostarosty Dalibora Zeleného se pracovní projednání navržených protihlukových opatření zúčastnilo kolem 90 obyvatel města. „Ukázalo se, že organizace takového setkání byla dobrým nápadem. Lidé měli možnost v klidu seznámit vedení města, investora i zhotovitele nové studie se svými názory a požadavky. Teď aspoň víme, co opravdu chtějí občané, kteří bydlí přímo u kolejí a kteří jsou hlukem i navrženým řešením dotčeni nejvíce,“ shrnul průběh jednání místostarosta Zelený.

Projednání úprav

Přislíbil, že se město před definitivním uzavřením podkladů pro územní řízení pokusí některé úpravy ještě projednat. Ve Slovanské ulici se jedná o možnost nahrazení tři metry vysoké a 160 metrů dlouhé stěny individuálními opatřeními.

„S těmi by ale museli natrvalo souhlasit všichni majitelé všech nemovitostí, kde je hlukový limit překročen,“ upozorňuje Dalibor Zelený.

Podobná situace je i v Tykačově ulici, kde se rovněž jedná o nahrazení třímetrové, 330 metrů dlouhé stěny podobným způsobem. „Tam bude ale řešení trochu komplikovanější, protože jde o mnohem více domů, což znamená složitější dohodu všech i vyšší náklady na individuální odhlučnění,“ pokračuje místostarosta.

Naopak v oblasti Parníku lidé jednohlasně (až na jedinou výjimku) požadovali navrácení stěn v celé délce kvůli nadměrnému hluku z brzdících nákladních vlaků. Nicméně i zde chce město hledat možná východiska.

„Máme samozřejmě zájem v co nejširší míře zohlednit oprávněné požadavky obyvatel při dodržení všech příslušných stavebních předpisů a zákonů. Musí nám ovšem také záležet na tom, aby rekonstrukce uzlu proběhla. Potřebujeme méně hlučný železniční svršek, bezbariérové nádraží i nový přístup od Korada do Borku a od nádraží do CZ Loko,“ připomíná Dalibor Zelený.

Vydatný déšť zaměstnal v úterý odpoledne hasiče. V Pomezí u Poličky došlo k zatopení několika domů. Hasiči nasadili k odčerpání vody plovoucí čerpadlo. Další záležitosti řešili i na Orlickoústecku.
Bouřky, liják a prudký vítr. Hasiči zasahovali i na Orlickoústecku