"Řidiči, pozor. Pokud nemusíte vyjet, tak vyčkejte. Z různých částí okresů Ústí nad Orlicí, Rychnov nad Kněžnou a Svitavy jsou hlášeny nehody. Silničáři nedokázali nad ránem ošetřit komunikace," oznámil hejtman Pardubického kraje v úterý ráno na sociálních sítích.

"Co takhle místo toho, aby řidiči nevyjížděli, trochu vlítnout na silničáře aby dělali svoji práci," otázal se v obsáhlé debatě Martin, jeden z diskutujících. A kritika Správy a údržby silnic (SÚS) začala postupně přibývat.

Ředitel krajské SÚS Miroslav Němec ji však vnímá jako neoprávněnou. "Nezaspali jsme," tvrdí.

Dnešní kalamitu sledujeme:

Hustá chumelenice začala a byla i nejintenzivnější v době od 6 do 6.15 hodin. "Do terénu vyjely všechny naše sypače v 6.20 hodin. Snad každý musí pochopit, že nelze silnice ošetřit okamžitě během pár minut," řekl ředitel Němec, který o výjimečném kalamitním stavu brzy ráno jednal s hejtmanem Netolickým. Ten své předchozí vyjádření vzápětí hodně zmírnil.

"Veškerá technika v tu dobu byla v terénu. Pouze jediné vozidlo mělo problémy s ošetřením povrchu. Nechal jsem si dát situační zprávu od ředitele SÚS Miroslava Němce. V noci byl proveden preventivní posyp (prokazatelně dle GPS). Skutečně šlo o mimořádný jev, který se týkal i ostatních krajů. Právě z toho důvodu jsem vyzval k opatrnosti. To vše se týká silnic 2. a 3. tříd. Zimní údržbu na jedničkách již šest let nezajišťuje kraj, ale stát sám prostřednictvím vlastních dodavatelů," vysvětlil hejtman.

Ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec Deníku řekl, že nejhorší situace z pohledu krajských cestářů byla na dvou místech kraje. První je vozovka 358/II z Litomyšle do České Třebové (viz foto níže).

close Záběr z kamery silničářského vozidla v úseku Česká Třebová - Litomyšl, nákladní auto bylo postavené napříč vestoupání na Zhoř Kamera není dosud nastavená na letní čas, bylo ve skutečnosti o hodinu více. info Zdroj: SÚS PK zoom_in Záběr z kamery silničářského vozidla v úseku Česká Třebová - Litomyšl, nákladní auto bylo postavené napříč vestoupání na Zhoř Kamera není dosud nastavená na letní čas, bylo ve skutečnosti o hodinu více.

"Havarovalo tam nákladní auto, které stálo napříč a silnici ucpalo. Bohužel ho řidič odmítl nechat odsunout z cesty a trval na tom, že musí přijet odborná odtahová firma a dopravní policie. Náš sypač proto musel místo objet a zajel si tak čtyřicet kilometrů. Tím se jeho práce velmi pozdržela," řekl Němec.

Dalším problémovým úsekem byla silnice 360/II z Litomyšle do Poličky, kde ve velice krátké době napadla silná vrstva mokrého sněhu a nebylo možné okamžitě vozovku plně ošetřit.

"Silnice první třídy na starosti nemáme, takže za problémy mezi Ždírcem a Nasavrky nebo na I/35 skutečně nemůžeme," zdůraznil Němec.

Skutečností je, že jako led, a to nejen brzo ráno, ale i v dopoledních hodinách, byly i silnice 1. tříd. Před polednem se podle hlášení řidičů z cest dokonce zdálo, že zatímco okresky (krajské silnice) už jsou z nejhoršího venku, na páteřních státovkách kalamitní situace trvala. Příkladem je vedle zmíněné I/37 u Trhové Kamenice a Nasavrk také I/34 mezi Poličkou a Svitavami nebo I/43 v okolí Lanškrouna.

close Vánice a ledovka komplikují dopravu info Zdroj: HZS Pardubického kraje zoom_in Led byl po ránu i na Hradubické a dálnici D11, páteřních silnicích kraje. O ty se přitom nestarají krajští silničáři, nýbrž státní ŘSD. A to každou kalamitu za nezvládnutou situaci čelí kritice. Snímek je z Opatovic nad Labem

Stížnosti na lajdáckou práci firem najatých státním ŘSD na údržbu státovek se přitom každou zimu opakují jako železné pravidlo. Krajské silnice bývají při zimních kalkamitách mnohdy v lepším stavu než státovky ve správě ŘSD. Dnešek to opět potvrdil. Ale přes letitou kritiku se situace nelepší.

O tom jsme psali:

Situace na silnicích byla celé dopoledne vážná, šlo asi o největší kalamitu letošní zimy. Paradoxně k rozkvétajícím stromům na konci března.

"Operátoři a operační důstojníci na Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje přijímají neustále oznámení o nehodách. Naštěstí nejsou vážné. Vyprošťujeme vozidla z příkopů, řídíme dopravu na neprůjezdných silnicích, evakuujeme z vozidel osoby, prostě a jednoduše pomáháme v nesnázích," psala po ránu mluvčí krajského ředitelství Hasičského záchranného sboru Vendula Horáková.

Jednou z největších nehod byla zřejmě kolize prázdné cisterny ve Chvaleticích, kdy řidič s cisternou skončil ve svodidlech. Ale klidnou jízdu neměli ani cestující v autobuse, který havaroval v Horním Újezdu na Svitavsku. Na úseku Rohozná - Svitavy autobusy vůbec nevyjely. "Moravská Třebová - Svitavy ve stoupání k tunelu je ledovka a nehoda. Koclířov -Svitavy jeden led. Kdo nemusíte, nevyjíždějte," varovali řidiči na sociálních sítích ty, kteří se měli ráno vydat na cestu za hustého chumelení a na kluzkém povrchu.

Problémy měli zejména šoféři těžkých nákladních vozidel, ale na svou hloupost si postěžovali i někteří řidiči osobních aut. "Já osel jsem si nechal v pátek dát na kola letní gumy," zalitoval Mirek ze Svitavska.