Vlaky v Česku přepraví půl milionu cestujících denně. Podle statistik Ministerstva dopravy jsou využívanější než autobusy. Cestující napříč republikou se ale budou muset v následujících letech obrnit trpělivostí, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž plánuje rozsáhlé opravy koridorů. A to i v Pardubickém kraji.

První modernizace

„Rekonstrukce čeká traťové úseky, jejichž modernizace proběhla před přibližně 20 lety, nebo se dosud vůbec neuskutečnila,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Jednou z těchto tratí je úsek z Ústí nad Orlicí do Brandýsa nad Orlicí, kde má modernizace koridoru spolknout více než 93 milionů korun.

Už dříve se mluvilo o „zelené“ variantě, kdy by úsek měly propojit dva tunely pracovně zvané Hemže a Oucmanice, k té se ale nakonec nepřikročilo. Finální varianta slibuje lepší plynulost dopravy, a to díky vložení nových výhybek pro vybudování kolejových spojek.

Vedle kompletní rekonstrukce trati se plánuje zřízení elektronického zabezpečovacího zařízení ve stanici Brandýs nad Orlicí, kde se vybudují také nová nástupiště přístupná mimoúrovňově podchodem. To podle SŽDC pomůže zvýšit komfort cestování, ale současně i bezpečnost přístupu cestujících k vlakům.

Razantní proměny se dočká zastávka Bezpráví, která z pohledu železniční dopravy obsluhuje okolní vísky – Bezpráví, Sudislav nad Orlicí, Orlické Podhůří a další. Stávající zastávka, která dosud stála v oblouku, bude nově posunuta do přímého úseku.

„Nástupiště budou dlouhá sto metrů u každé koleje, k nim budou zřízeny nové bezbariérové přístupové chodníky. Nástupiště budou vybavena lehkými přístřešky,“ píše se v dokumentaci. V úseku mají být také nové protihlukové stěny, a to v celkové délce 1 140 metrů.

Rekonstrukce koridoru a elektronizace brandýského nádraží přinese i personální změny, zmizet by měli výpravčí a zabezpečovací zařízení bude ovládáno z Prahy.

V budoucnu se počítá s rekonstrukcí nádražní budovy. „Budova v Brandýse nad Orlicí projde kompletní rekonstrukcí v roce 2024,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Otázky na budoucí podobu i využití budovy jsou podle jeho slov zatím předčasné.

Tři nové výtahy

Kromě úseku z Ústí do Brandýsa se plánuje i modernizace koridoru v úseku Choceň – Uhersko. Na zastávkách vzniknou nová nástupiště s bezbariérovými chodníky, bude vyměněno osvětlení a například v Zámrsku budou cestujícím mířícím z podchodu na nástupiště sloužit tři nové výtahy. Opravy se dočká také frekventovaný přejezd v Dobříkově, kde koleje přetínají výpadovku z Chocně na Chrudim. Přejezd bude nově opatřen kamerovým systémem. Celkové náklady rekonstrukce úseku budou 86 milionů korun.

SŽDC plánuje opravit dohromady osm úseků, celkové náklady se odhadují na 23 miliard korun. K realizaci prvních úseků má dojít v příštím roce, úseků v Pardubickém kraji, kde aktuálně probíhá soutěž na zhotovitele, pak v letech následujících.

Kromě toho se v Uhersku připravuje mimoúrovňové řešení přejezdu P4897, který je přímo u zastávky. Začít budovat se má po roce 2020.

Na rekonstrukci čeká i Letohrad
V roce 2020 by měla začít kompletní rekonstrukce a modernizace nádraží v Letohradě. Rozšíří se prostor pro cestující a novinkou bude i podchod k části města Kunčicím. Celá rekonstrukce Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) vyjde na 31 milionů korun. Dokončí se tak nedávno provedená renovace úseku Lichkov – Ústí nad Orlicí. Jak už Deník dříve informoval, kromě velkých investičních akcí se podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše chystají i ty menší. „Opravy budov, kde bude SŽDC investovat do pěti milionů korun, se v Pardubickém kraji týkají České Třebové, Dolní Lipky nebo Holic. Opravy, které se pohybují nad deset milionů korun, jsou v plánu v Žamberku, Rudolticích v Čechách, Hlinsku v Čechách a Chrasti u Chrudimi,“ upřesnil mluvčí.