Není divu, kontrakt za bezmála sedm miliard se nevypisuje každý den. Kraj se proti napadení tendru ohradil, pokud u antimonopolního úřadu uspěje, žádná velká změna cestující autobusové dopravy nečeká.

Malou revoluci naopak způsobil výběr nového železničního dopravce. Pochybnosti o tom, jestli vybraný dopravce provoz zvládne, se vyrojily několik měsíců před zahájením provozu. Spekulovalo se mimo jiné o tom, zda má Leo Express dost strojvedoucích. A nutno říct, že první dny provozu daly kritikům za pravdu. Vlaky jezdily bez palubního personálu, pokud už v soupravách stevardi byli, mnohdy neměli potuchy, ve které stanici právě vlak zastavil. V hornaté části kraje některé vlaky nevyjely kopec, nefungovalo odbavování karet, část cestujících se v některých stanicích do vlaku kvůli omezené kapacitě vůbec nedostala.

Krajská samospráva se zachovala nečekaně akčně. Hejtman po třech týdnech provozu dopravci pohrozil, že by kraj kontrakt za miliardu mohl zrušit. Dopravci se nakonec osudu podařilo zažehnat. Sankcím se ale nejspíš nevyhne.

V případě autobusové dopravy zřejmě podobný scénář nehrozí. Ve vzduchu prozatím visí, kdy staronový dopravce načne další desetiletí. Na silnice vyjedou autobusy určitě se zpožděním, kraj ujišťuje, že se cestujících problémy nedotknou. Čas ukáže. Každopádně razance, se kterou krajští radní řízli do situace na železnici, zaslouží ocenění.