Komunální politici, kteří jsou v opozici vůči současnému vedení města, obvinili tajemníka ze zneužití pravomoci úřední osoby. Toho se měl úředník dopustit tím, že o podezření z předvolební manipulace prostřednictvím médií informoval veřejnost.

Konkrétně šlo o to, že mezi petičními archy jednoho z volebních uskupení se našla stránka, na které byla část podpisů nepůvodních, naskenovaných z jiného petičního archu. Rovněž tuto skutečnost prověřovala policie. Vyšetřování, které bylo uzavřeno až po říjnových volbách, porušení zákona neshledalo.

Kauza má však obecnější rozměr. Má veřejnost právo v případě závažného podezření, kterým možná manipulace voleb nepochybně je, se o této skutečnosti dozvědět nebo ne? O tom, že pět podpisů na petičních arších bylo skutečně naskenovaných není pochyb, potvrdila to při vyšetřování i policie. Je s podivem, že volební uskupení, na které stín podezření padl, si před registrací petičních archů ničeho nepovšimlo. Pochybení odhalili až úředníci lanškrounské radnice, kteří kontrolovali všechny odevzdané petiční archy. To, že k pochybení nedošlo, víme dnes, ale v okamžiku, kdy byly neoriginální podpisy odhaleny, nebylo jasné, jak celá věc dopadne. A ve stejném duchu se v obsáhlém odůvodnění usnesení vyjádřil i orlickoústecký soud. Právo na informace veřejnosti zkrátka upírat nelze.