Turbulence kolem vlekoucí se výstavby dálnice D35, která má propojit Hradec Králové a Olomouc, neustávají. Na tom, že kraj dálnici potřebuje, se shodnou všichni. Horší už to ale je, pokud jde o konkrétní trasu, kudy má vést. To, co je pro někoho moc blízko, je pro jiného zase příliš daleko. Argumenty jsou pochopitelné, málokdo by asi chtěl, aby k němu i přes zavřená okna čtyřiadvacet hodin denně doléhal hluk projíždějících aut. Naproti tomu, zajet si při napojení na dálnici desítky kilometrů se taky nikomu nechce.

To si uvědomili po podzimních komunálních volbách politici v České Třebové. Původně se počítalo s tím, že město bude mít napojení na budoucí dálnici po dnešní „čtrnáctce“ u Opatova. Českotřebovští radní ale nyní přišli s nápadem, že lepší by bylo využít zamýšleného přivaděče u Litomyšle. Začátkem roku vstoupili do jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic a Pardubickým krajem, jehož výsledkem je, že připojení bude vyprojektováno tak, aby je bylo možné postavit spolu s dálnicí. Jako přivaděč by měly posloužit silnice II/360 z Ústí nad Orlicí a II/358 z České Třebové, které se u Litomyšle napojí na dálnici. Obě komunikace druhé třídy mají v nejbližších měsících projít modernizací, takže jejich využití pro připojení na dálnici nic nebrání. Alespoň to tak donedávna vypadalo.

Plán, který si vymysleli českotřebovští radní, se nesetkal s pochopením u obyvatel Němčic, obě silnice totiž prochází přímo přes obec. Tomu, že Němčičtí nechtějí, aby jim dennodenně projížděly pod okny tisíce aut, se není co divit. Smutné je, že se jich na názor nikdo neptal. Jejich odhodlání, bránit se stůj co stůj, je zcela na místě.