Ještě v březnu to vypadalo, že stavaři začnou jen s dálničním úsekem D35 Ostrov – Vysoké Mýto, bez samotného mezilehlého tunelu Homole. Stavební holding Metrostav totiž napadl tendr, ve kterém vyhrálo konsorcium Eurovie. Metrostav zpochybnil odbornost vítězného sdružení, zejména projekční kanceláře Amberg Engineering Slovakia. S námitkami se však Ředitelství silnic a dálnic rychle vypořádalo.

„Budeme tak mít rozestavěné všechny úseky D35 v Pardubickém kraji, kromě obchvatu Litomyšle a dvou úseků (ze Svitav do Starého Města a odsud do Mohelnice - pozn. red.), které se budou stavět formou projektu PPP,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Podívejte se ve fotogalerii a videích na slavnostní zahájení stavby: 

Celkem se tendru na stavbu tunelu Homole zúčastnilo osm uchazečů, vítězná nabídka Eurovie činí jen 71 procent odhadované ceny.

Stavba půlkilometrového, ale technologicky náročného tunelu Homole ale začíná jen symbolicky. Nejdříve ho totiž musí experti naprojektovat. Tunel bude uprostřed sedmikilometrového úseku od Ostrova k Vysokému Mýtu. Projektování však výstavbu nezdrží a neovlivní plánované zprovoznění úseku D35 v roce 2026.

Vizualizace dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto s tunelem Homole
Stavba tunelu Homole začne zároveň s dálnicí D35 z Ostrova k Vysokému Mýtu

Tunel Homole má mít sice jen půl kilometru, ale technologicky jde o velmi náročnou stavbu. I kvůli tomu byl soutěžen zvlášť. Tunel Homole povede pod silnicí I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta. Hloubený tunel není u Vysokého Mýta možný, a to kvůli životnímu prostředí. V oblasti se totiž nachází chráněná oblast přirozené akumulace vod Východočeská křída, kvůli které se musí při stavbě jednat opatrně. Hloubit se proto bude jen část tunelu.

„Kvůli tomu, že musíme zachovat nahoře reliéf krajiny a nemůžeme udělat hloubený tunel, musíme jít cestou raženého tunelu. Je tam obrovské množství variant, jak tunel postavit,“ dodal Mátl.

Tunel Homole budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů.

Zdroj: ŘSD