Společnost Metrans předpokládá, že konec února je možným termínem pro zahájení výstavby jednoho z největších tranzitních železničních kontejnerových překladišť v České Třebové. Jedná se o největší terminál nejen v České republice, ale i v Evropě. Náklady na výstavbu intermodálního uzlu ve třech až čtyřech etapách se odhadují na 1,5 miliardy korun, zastavěná plocha bude zhruba 130 tisíc m², nabídka pracovních příležitostí je odhadována až na 500 pracovních míst. První etapa by měla být realizována do konce letošního roku. V rámci těchto prací bude vybudováno šest kolejí, silniční infrastruktura a odstavné plochy pro kontejnery. Investor si Českou Třebovou vybral s ohledem na minulý i současný význam jednoho z největších železničních uzlů v republice.
Tranzitní kontejnerový terminál bude pracovat s novou technologií, elektrické lokomotivy s kontejnerovými vlaky budou zajíždět přímo do terminálu na manipulační koleje obsluhované dvěma až třemi portálovými jeřáby, kolejiště bude mít obě zhlaví zatrolejována. Po provedení obsluhy vlakových souprav mohou okamžitě bez posunovacích operací pokračovat v jízdě do dalšího terminálu. Portálové jeřáby budou obsluhovat manipulační prostor s šířkou 90 a délkou 700 metrů.
Rozhodnutí pro výstavbu v České Třebové podtrhuje skutečnost, že terminál v Praze-Úhříněvsi má velmi omezené možnosti dalšího růstu s ohledem na jeho umístění v blízkosti obydlené zástavby a problémy se silničním i železničním napojením.
Již v červnu minulého roku začaly na místě budoucího terminálu první přípravné práce spojené s úpravou a opravou příjezdové infrastruktury.
Společnost Metrans, založená v roce 1991, vlastní v České republice a ve Slovenské republice pět terminálů (Prahu Uhříněves, Zlín-Želechovice/Lípa, Plzeň-Nýřany, Dunajskou Stredu a Košice) a zároveň provozuje kontejnerové vlaky mezi těmito terminály s propojením na severomořské přístavy Hamburg, Bremerhaven a Rotterdam.

Václav Cempírek
poslanec za TOP 09