Kruhové objezdy se staly nedílnou součástí českých silnic, jejich úkolem je udržet plynulost dopravy. Mnoho řidičů má automaticky zafixováno, že přijíždí-li ke kruhovému objezdu, musí dát přednost všem, kteří již na kruháku krouží.

Kdo má přednost?

Nová vyhláška z října loňského roku, která začala platit 1. ledna 2016, ale řidičům zamotala hlavu. „Pokud by byla okružní křižovatka osazena dopravní značkou kruhový objezd bez dopravních značek ´Dej přednost v jízdě!´ nebo ´Stůj, dej přednost v jízdě!´, musí dát řidič jedoucí po kruhovém objezdu řidičům přijíždějícím zprava, tedy vjíždějícím na kruhový objezd, přednost v jízdě," vysvětluje mluvčí orlickoústecké policie Lenka Vilímková. Zjednodušeně řečeno – kde není značka „Dej přednost v jízdě", platí přednost zprava.

Na sociální síti vyvolala drobná změna v předpisech velkou debatu. „To je nějaký žert, že ano?" ptá se například ve facebookové diskuzi Jiří Hubálek. „V tom případě kruhák ztrácí smysl a vzniká křižovatka bez značek," přidává reakci i Jakub Šula.

U nás značky jsou

Policejní mluvčí Lenka Vilímková ale situaci uklidňuje: policisté totiž před časem kontrolovali dopravní značení, a to právě u kruhových objezdů. „Konkrétně zda jsou kruhové objezdy osazené dopravními značkami ´Kruhový objezd´ společně se značkou ´Dej přednost v jízdě!´ nebo ´Kruhový objezd´ společně se značkou ´Stůj, dej přednost v jízdě!´ a nezaznamenali jsme, že by někde značení přednosti v jízdě chybělo. Tudíž se řidiči vždy musí řídit příslušným dopravním značením před danou okružní křižovatkou," radí mluvčí.

Nehody na kruhových objezdech nejsou tak časté, i když přesné číslo z policejních statistik vyčíst nelze. Za poslední období se například střetlo osobní vozidlo s cyklistkou na kruhovém objezdu v České Třebové. „Pokud dojde k nehodě na okružní křižovatce, jde téměř vždy o nedání přednosti v jízdě," upřesňuje Lenka Vilímková s tím, že policie se na kontroly bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na kruhových objezdech prioritně nezaměřuje. „Tam, kde křižovatku tvoří kruhový objezd, tento stav hodně přispěl k tomu, že v místě nejsou následky nehody tak tragické," dodává.

Řidiči „nečtou" cestu

Problematikou kruhových objezdů se nedávno zabýval také Ústřední Automotoklub České republiky, ten však spatřuje největší problém v tom, že čeští řidiči nevnímají dopravní značky. „Motoristé se musí chovat před kruhovým objezdem jako na běžné křižovatce. Buď jim dopravní značka řekne, dej přednost vozidlu na kruhovém objezdu, nebo mám přednost, jelikož jsem přijíždějící zprava," radí odborníci z ÚAMK.

Podle nich bychom měli mít stále na paměti, že kruhový objezd je pouze jinak nazvaná okružní křižovatka. „Přijíždíme na křižovatku sice kruhového typu, ale křižovatku. Tudíž se řídíme buď značkou, světelnou signalizací, nebo pravidlem pravé ruky," jasně formulují. „Problém kruhový objezd se nekoná. Jen by si řidiči měli více všímat dopravního značení na našich silnicích, ale je pravdou, že tato situace potřebuje pomoc právě médií, aby řidiči správně pochopili celou změnu a díky zmatkům nedošlo ke zbytečným dopravním nehodám a kolonám," hodnotí celou změnu za ÚAMK prezident Oldřich Vaníček.

Radou na závěr by tedy podle ÚAMK mohlo být: Vždy sledujte dopravní značení. „Čtěte" cestu, nejezděte po paměti nebo ze zvyku, či dokonce podle starých a už dávno neplatných návyků. Situace v konkrétním místě, stejně jako zemi, se může měnit.