Vysoké Mýto s napětím očekává plánovaný obchvat. Prozatím se musí smířit se stávajícími kolonami kolem centra města. Nohu z plynu musí dát řidiči u nákupních domů Lidl a Penny na silnici I/35 v ulici Hradecká, směr od Zámrsku, a ulici Husova, směr od Hrušové.

Podle Jiřího Kaplana z Krajského ředitelství policie Pardubického kraje byla místa vybrána kvůli častým nehodám. „Na podkladě vyhodnocené statistiky dopravních nehod lze konstatovat, že měření rychlosti jízdy vozidel zajišťuje na měřených úsecích vyšší bezpečnost provozu na tomto průtahu,” sdělil Kaplan. Na obou místech se jedná o měření okamžité rychlosti, navíc kamera hlídá také jízdu na červenou.

Zasněžené Vysoké Mýto
FOTO, VIDEO: Vysoké Mýto zahalené ve sněhu. Podívejte se na záběry z dronu

V Ústí nad Orlicí přibyl nečekaně začátkem loňského roku nový radar na silnici I/14 pod Duklou na výpadovce na Českou Třebovou. Úsek vytipovalo město ve spolupráci s dopravní policií. Důvodem byla snaha o větší bezpečnost a zklidnění frekventovaného úseku, kde se nachází často využívaný přechod pro chodce. Za posledních pět let zde totiž došlo k devíti dopravním nehodám. „Při nich byli těžce zraněni tři lidé a dva utrpěli lehké zranění,“ uvedla policejní mluvčí Dita Holečková.

Radar byl zpočátku pouze testován, ale později začal měřit také okamžitou rychlost na ostrý provoz. „Rovný úsek svádí řidiče k překračování maximální povolené rychlosti, tím ohrožují chodce,“ vysvětlilo vedení města na webových stránkách. Pro větší bezpečnost instalovalo město nedávno také dohledovou kameru při výjezdu z Ústí směrem na Letohrad. Ta však rychlost neměří.

S radarem v ulici Moravská má tak okresní město pět měřených míst. Další se nachází v ulicích Letohradská, Královéhradecká, Třebovská a na silnici II/315 Knapovec. Opět se jedná o měření okamžité rychlosti, navíc v obou směrech.

Zrušili soutěž na zhotovitele

Na radar si také dávají řidiči pozor v obci Třebovice u České Třebové, kudy vede frekventovaná silnice, v jejíž těsné blízkosti je škola i hřiště. Osvědčil se, proto vedení České Třebové rozhodlo o instalování dlouho očekávaného měření v lokalitě Křib na silnici I/14, od křižovatky s ulicí Bratří Hubálků po křižovatku s ulicemi Tylova a Křib. „V tomto projektu navazujeme na předchozí vedení, kterému lokalitu jako vhodnou pro úsekové měření doporučila dopravní komise,“ řekla dříve místostarostka Petra Válková.

Projekt je plánován dlouho, ale nyní se zdá, že se realizace úsekového měření na průtahu Českou Třebovou oddálí. „Byla zrušena vypsaná soutěž na zhotovitele pořízení radaru,” sdělil mluvčí města Jiří Holý. Podle vedení se přihlásil pouze jeden kandidát. Cena vysoutěžené zakázky se městu zdá vysoká.

Foto z města
Nové parkování, kruháč a radar. Třebovou čekají změny. A rezidenti si připlatí

„Budeme se zabývat instalací na jiném místě,” řekl starosta Zdeněk Řehák a dodal, že záleží na tom, jak se povede připravit projektovou dokumentaci, záměr a zda bude dostatek peněz. V hledáčku radnice jsou zhruba čtyři úseky na silnici I/14 vedoucí městem, kde by mohlo být měření v budoucnu instalováno.

Další místa, kde je třeba si hlídat povolenou rychlost, se v okrese nachází v Žamberku nebo Dolní Moravě, jak ukazuje mapa portálu mapy.cz.

Měření okamžité rychlosti

Řešení je výhodné tam, kde je zapotřebí vynutit dodržování rychlosti v nejbližším okolí radaru. Tento typ měření se výborně osvědčuje tam, kde je místo se zvýšeným rizikem výskytu dopravních nehod a nebezpečných situací. Může se jednat o přechod, zastávku, nepřehlednou zatáčku apod. Řidič musí v takovém místě upravit rychlost dle platné úpravy, pokud však po průjezdu detekčním místem zrychlí, nedojde k dokumentaci tohoto jevu.

Měření úsekové rychlosti

Řešení je výhodné tam, kde je zapotřebí vynutit dodržování rychlosti v delší zóně, než je jen pár metrů okolo radaru. Tento typ měření se výborně osvědčuje tam, kde je velký vliv tranzitní dopravy přes obec. Správný způsob jízdy takovým měřeným úsekem je pouze jeden – a to plynulá jízda. Právě plynulá jízda snižuje množství nebezpečných situací, snižuje hlukovou i emisní zátěž, což pomáhá zlepšit život v obci. Přínos tohoto systému je tedy v ochraně celého měřeného úseku, typicky je to několik stovek metrů.