„Ministr školství podrazil pracovníky regionálního školství! Nemá žádný objektivní důvod, proč po roce od zavedení nových platových tabulek pro pedagogy zcela zpochybňuje, že pedagogická zkušenost a dokonalost je získávána z velké míry dosaženou praxí. Dne 7. 12. 2011 z jeho iniciativy ztratíte rozhodnutím vlády poslední jistotu – tarifní plat podle délky praxe,“ podobné maily v pondělí otevřeli ředitelé škol a školských zařízení snad po celé zemi.
Mezi nimi také Pavel Svatoš, ředitel ZŠ Třebovská v ústeckých Hylvátech. „Jde o novelu, podle níž má mít ředitel možnost zařazovat zaměstnance do platového stupně ne podle délky praxe, ale podle finančních možností,“ vysvětlil a pokračoval: „Pokud by byli zařazováni podle finančních prostředků, tak je to velký zásah a pro učitele to může být důvod k obavě. Ale dnes nikdo nemůže říct, že finance nebude mít, rozpočet se teprve tvoří. Já za sebe mohu říci, že zaměstnance nechám zařazené podle odpracovaných let, že žádné posuny směrem dolů realizovat nebudu.“
Školští odboráři varují, že návrh rozpočtu na příští rok nezaručuje, že se do platů pedagogických pracovníků promítne slibované zvýšení tarifních platů o čtyři miliardy korun. „Případný nedostatek finančních prostředků pro zajištění tarifních platů na jednotlivých školách a školských zařízeních při zrušení nároku na platový tarif vzhledem k délce praxe povede k nutnosti zařadit pedagogické pracovníky včetně těch vedoucích do nižšího platového stupně. Tím může dojít i k razantnímu snížení platů,“ tvrdí odboráři. Odboráři proto na středu narychlo vyhlásili výstražnou stávku. Školy a školská zařízení, která se připojí, zahájí výuku až v 9 hodin.
Podle okresní odborářky Hany Štusákové se v pondělí ředitelé a učitelé teprve seznamovali s důvodem stávky, a proto ještě nebylo zřejmé, kolik škol se do ní aktivně zapojí nebo ji podpoří. Jak dále uvedla, způsobů realizace stávky se nabízí hned několik. Školy můžou zůstat zavřené až do 9 hodin, jinde je můžou otevřít a dětem nabídnout náhradní program nebo jen zajistit dozor. Možností je také jen pasivní podpora stávky. „U nás je polovina žáků dojíždějících. Výuka začíná o půl osmé, děti přijíždějí v sedm a dalším spojem by se do brandýské školy nedostaly, takže pro ně bude určitě zajištěna náhradní činnost,“ uvedla Hana Štusáková. Jak dodala, názory na stávku se různí. Výjimkou prý nejsou ani hlasy, které volají po delší stávce.

Co ředitel, to jiný názor

V ústecké škole se v pondělí teprve rozhodovali, jak se ke stávce připojí. „Žádné stanovisko jsme ještě nezaujali. Můj názor je ale takový, že učitelé byli zařazováni podle odpracovaných let od prvopočátku. Neřekl bych, že je to zvykové právo, ale je to standardem při učitelském povolání,“ uvedl Pavel Svatoš. Jiného názoru je Josef Kopecký, ředitel Základní školy v Sopotnici, který stávku jako prostředek dlouhodobě odmítá: „Škola v Sopotnici stávkovat nebude, máme za to, že věci se mají řešit jinak, stávky řešení většinou nepřináší.“ Připojil také svůj názor na novelu, která odboráře zvedla ze židlí: „Ke zrušení ´věkového automatu´ bych podotkl toliko. Škola je specifická věc. Trojjediná věc. Je to obcí zřizovaná organizace, je to instituce státu dohlížející na výchovu a vzdělávání a je to firma. A to je, myslím, také důležité. Ve škole ale ředitel nemá příliš možností, jak dobrého kantora ´odměnit´ a nedobrého ´potrestat´. Ve firmách to je zcela normální věc. Jsem pro to, aby se tato věc do praxe uvedla. Dobří učitelé se nemají čeho bát a špatní ve školství nemají co dělat.“