Na jaře letošního roku podepisovali obyvatelé Tvardkovy ulice petici požadující řešení dopravní situace v této ulici omezením rychlosti stále většího počtu projíždějící aut, snížení hlučnosti a výfukových zplodin. V této ulici na křižovatce s ulicí Na Štěpnici je velice frekventovaný přechod, kde za den projdou ze sídliště do města a naopak stovky chodců, zejména dětí, které musí přes tuto frekventovanou ulici chodit do školy. Ulice Tvardkova je rovná a svádí řidiče k vyšší rychlosti. Někteří řidiči zde jezdí rychlostí 70-80 km/hod. a vysoko tak překračují maximální povolenou rychlost.
Při jednání petičního výboru se zástupci města přislíbil pan starosta, že zde bude snížena rychlost na 30 km/hod. tak, aby pro řidiče jedoucí od České Třebové na Letohrad a opačně, kteří používají cestu kolem nemocnice a Tvardkovou ulicí jako horní průtah městem, bylo výhodnější jet po hlavním průtahu v dolní části města a pak kolem Tesca na Letohrad. Zůstalo však pouze u slibu a do září se nic nedělo. Napsal jsem proto nový dopis, kde jsem panu starostovi jeho slib připomněl. Z radnice jsem dostal tuto odpověď: „Pokud jde o upravení rychlosti v ulici Tvardkova, skutečně zde nebyla snížena rychlost jízdy na 30 km a to proto, že je schválena akce modernizace přechodu v ulici Tvardkova, která sama o sobě zajistí snížení rychlosti. Navíc v brzké době zde budou instalovány dva elektronické měřiče rychlosti, které rovněž v praxi mají za důsledek dodržování předepsané rychlosti". S tím jsem se spokojil, když už ne snížená rychlost, tak bude moci být pomocí elektronických měřičů rychlost projíždějících vozidel alespoň kontrolována.
Šokem pro mne však byl krátký článek v Orlickém deníku z 9. listopadu, kde se pod nadpisem „Instalují čtyři nové měřiče rychlosti" píše:
Ústí n. O. – Město si pořídilo čtyři digitální informační tabule pro měření rychlosti za 180 tisíc korun. Dvě z nich budou umístěny v Kerharticích na silnici II/315, další dvě měly být původně instalovány v ulici Tvardkova. Zde by však podle policie strhávaly pozornost řidičů od přechodu pro chodce. Podle vedoucího odboru rozvoje města na ústecké radnici Jana Šebrleho jsou nyní vytipována dvě místa, kde by ukazatele rychlosti mohly být. Buď při vjezdu do města směrem od Hnátnice, nebo v Knapovci". (Proč zrovna v Knapovci, kde je většina domů postavena mimo průtahovou komunikaci a přes silnici se tam pohybuje nesrovnatelně méně lidí? Jistě má i Knapovec nárok na měřič rychlosti projíždějících vozidel, protože ho má dnes kromě Ústí již skoro každá vesnice v okolí, ale měly by být zachovávány určité priority.)
Argument ústecké policie je nepravdivý a účelový a nelze v něm vidět nic jiného než naschvál. Vy si stěžujete, my vám ukážeme, kdo je tady pánem. Vždycky jsem si myslel, že ukazatel rychlosti by měl naopak upozornit, že se řidič blíží k přechodu a má snížit rychlost, ale že by strhával pozornost řidiče? Ten, kdo si vymyslel tento argument, proč měřiče neinstalovat, by se měl zajet podívat do České Třebové, kde jsou digitální měřiče již delší dobu nainstalovány. První měřič ve směru od Ústí je na Parníku a je těsně za přechodem pro chodce u bývalého kina. Řidič tak krásně vidí, jakou rychlostí přes ten přechod projíždí. V protisměru je měřič rychlosti asi 10 m před tímto přechodem. Další měřič rychlosti projíždějících vozidel je za světelnou křižovatkou u gymnázia na hlavním průtahu směrem na Svitavy. V tomto případě je umístěn asi 30 m před přechodem pro chodce, kteří jdou ze Starého náměstí na Nové náměstí. Jak to, že v České Třebové s tímto umístěním měřičů rychlosti policie souhlasila a nebojí se, že budou strhávat pozornost řidičů od přechodu pro chodce? Zřejmě jsou řidiči v České Třebové inteligentnější než řidiči v Ústí a zvládnou mrknout na ukazatel rychlosti a současně sledovat situaci na přechodu.
A tak by mne zajímalo, proč je dopravní policie v Ústí tak strašně proti tomu, aby byla v ulici Tvardkova, kde ostatně dopravní policie sídlí, rychlost projíždějících aut, když už ne snížena, tak aspoň kontrolována? Proč se všude jinde měří a dávají pokuty, ale v ulici Tvardkova pod okny dopravní policie se rychlost může vysoko překračovat a policii to nezajímá? Proč jdou měřiče rychlosti v blízkosti přechodů instalovat bez problémů v jednom městě, a ve druhém ne?
Zřejmě je to proto, že představitelům České Třebové a místní policii záleží, na rozdíl od představitelů a policie v Ústí, více na bezpečnosti a spokojenosti občanů.
Rudolf Sedlak,
Tvardkova ulice, Ústí nad Orlicí