Proč? „Chtěla bych poukázat na arogantní jednání s námi. Opravdu s Oredem není dobrá komunikace, až bych řekla, že si z nás dělají srandu a pouze slibují a slibují, hlavně abychom to již položili a neotravovali je,“ sděluje dojmy místostarostka Svatého Jiří Stanislava Fišerová. Nejde však rozhodně jen o dojmy a emoce, předkládá konkrétní problematické body návrhu jízdních řádů, které připomínkovali. Neúspěšně. „V prvním návrhu nám snížili počet autobusů na pět, to by nás úplně odřízli. Potom zase jejich počet nesmyslně navýšili na dvacet,“ líčí veletoče místostarostka.
Obec by si přitom prý vystačila se stávajícím počtem autobusů, hlavně aby spoje pokryly „klíčové časy“. Nové spoje podle Stanislavy Fišerové zřejmě místní nevyužijí, a navíc teď budou mít problémy ti, kteří se potřebují dostat do práce nebo své děti ze školy a školky. Z výše jmenovaných obcí jezdí děti do ZŠ a MŠ v Jehnědí. S platností nového jízdního řádu se ale rodiče i škola budou muset zřejmě vypořádat s otázkou, jak dostat dítě domů… „To je pro obce největší problém. Tím, že se zrušila linka, která dovážela předškolní a školní děti – škola organizovala pro asi třicet dětí doprovod ve školním autobusu, aby s ním mohli jezdit i předškoláci - se děti budou domů dostávat okolo 17. hodiny. Školní družina je do 15.30, mateřská škola do 16.00. Děti budou od zavření zařízení bez dozoru pobíhat do odjezdu autobusu venku. To je přímo neúnosné,“ říká rozhodně Stanislava Fišerová. Navíc se obává, že by kvůli tomu mohlo v důsledku dojít k ohrožení existence školy.
A co na to Oredo? Jeho zástupce údajně argumentoval doporučením, ať dají rodiče děti tam, kam mají lepší spojení. Stejnou radu prý udělil i na adresu lidí, kteří se od prosince nedostanou do zaměstnání. Deník žádal vysvětlení od zaměstnance technologického oddělení Oreda Kamila Nenutila. Marně. Opakovaně odkazoval na tiskovou mluvčí kraje Magdalenu Navrátilovou… a zavěsil.
Obyvatele Jehnědí trápí i zrušení linky Ústí nad Orlicí – Vysoké Mýto. I když byl zřízen spoj Vysoké Mýto – Svatý Jiří, lidé z Jehnědí se do práce v Mýtě nedostanou dřív než v 8 hodin, a stejně tak středoškoláci… Dětí školou povinných se týká i zrušení přímé linky Voděrady – Choceň. „Tam dojíždí asi čtyřicet pět dětí. Linka je nahrazena dvěma spoji s tím, že u nás budou muset utíkat přes dvě frekventované silnice a nasednout do spoje jedoucího do Chocně z Ústí. Na tento přestup, vzdálenost zastávek je asi dvě stě metrů, budou mít všichni asi tři minuty,“ popisuje místostarostka Svatého Jiří. Obec navíc zřejmě nemine rekonstrukce zastávky. Investici odhadují na dvě stě tisíc. „Největší nápor lidí by měl být na nejhorší zastávce, která je na hlavním tahu Ústí nad Orlicí – Choceň a je nezabezpečená,“ dodává k tomu Stanislava Fišerová.
„Jde zejména o školou povinné děti, ale nevyhne se to ani pracujícím, kteří se včas nedostanou do zaměstnání, převážně od Vysokého Mýta. Od tohoto města jsme vzdáleni necelých 13 kilometrů, ale cesta do práce a školy nám bude trvat zhruba 45 minut místo nynějších dvaceti. Opět nesmyslný počin, ale zase si říkáme, ten dospělý se nějak dostane do práce, ale co ty děti?“ uzavírá Stanislava Fišerová.
Reakci Pardubického kraje Deníku přislíbila mluvčí Magdalena Navrátilová. Vyjádření zveřejníme.