Podle nedávno provedené ankety Deníku, která byla určena pro obyvatele Vysokého Mýta, je to právě v jejich městě. Téměř polovina dotazovaných občanů upozornila na auty přeplněné centrum města, zejména pak rozlehlé náměstí Přemysla Otakara II. Na tomto nelichotivém zjištění má nepochybně značný podíl přítomnost komunikace I/35, která přivádí do Mýta stovky a tisíce osobních a nákladních vozů.


Od domluvy do dvou tisíc korun

„Situace podle mého názoru úplně kritická ještě není, pravdou ovšem je, že aut neustále přibývá. Třeba parkoviště na sídlištích nejsou stavěna na počet automobilů, které tam momentálně jsou. Výstavbu nových parkovacích míst bychom pochopitelně uvítali, aby se lidem ulehčilo,“ řekl Deníku zástupce velitele Městské policie ve Vysokém Mýtě Jaroslav Antl.

S nedostatkem parkovacích prostor pochopitelně souvisí další problém, řidiči si takříkajíc parkují, kde chtějí, kolikrát postávají v zákazech stání, někdy pro změnu na chodnících. Policisté ovšem mají v rukou prostředky, jak přinutit neukázněnce k poslušnosti. „Parkování na chodnících není ze zákona dovoleno, s ním se ale setkávám pouze výjimečně, lidé to zkoušejí častěji na zákazech stání,“ pokračoval Jaroslav Antl a nezapomněl vyjmenovat ani systém placených parkovišť, který je místním i přespolním k dispozici: „Hodina stání vyjde na deset korun, to platí od pondělí do pátku v době od šesté ranní do šesté večerní a v sobotu od osmi do dvanácti hodin. Placená parkoviště jsou nejen na náměstí Přemysla Otakara II., ale třeba také na Tyršově náměstí a náměstí Vaňorného, dále pak na celkem třinácti ulicích, namátkou na ulici A. V. Šembery, Foersterově, Vladislavově či Klášterní. Je tady možnost koupit si celoroční parkovací známku, pro fyzickou osobu stojí pět set korun, firma za ni zaplatí o tisíc korun víc.“

Kdo si dovolí zaparkovat bez příslušného lístku, dopouští se přestupku. Tím, že nerespektuje dopravní značku, hrozí mu na místě pokuta. „Ta se pohybuje v rozmezí od nuly, tedy slovní domluvy, do dvou tisíc korun,“ upřesnil ještě Jaroslav Antl.

Snaží se vyhnat auta z center měst

Za poslední čtyři roky vzrostl počet osobních aut v českých rodinách o půl milionu. Zároveň se mírně snížil počet osob připadajících na jeden automobil.
Vyplývá z toho nejen špatný stav ovzduší především ve velkých městech, ale i dopravní zácpy. A v neposlední řadě také problémy s parkováním. Trendem posledních let je proto vyhánět dopravu z center měst. Účinným prostředkem k tomu je například zdražování parkovného.

Obecně platí pravidlo „čím blíže středu města, tím vyšší poplatek“. Do některých ulic se navíc autem vůbec nesmí, samozřejmě s výjimkami zásobování nebo lékařské pomoci a podobně.

Parkovací místa ale musejí zůstávat u staveb určených k bydlení nebo k rekreaci a nesmějí od nich být vzdáleny více než 300 metrů docházkové vzdálenosti. Naopak garáže nebo parkovací místa pro nákladní vozidla a autobusy by se podle vyhlášky měly umisťovat mimo oblasti bydlení, rekreace nebo občanské vybavenosti, tedy rovněž mimo centra měst.

Na parkovišti by neměl chybět vyhláškou určený počet stání pro automobily zdravotně postižených osob. Zastaví-li řidič na tomto místě neoprávněně, hrozí mu pokuta od pěti až do deseti tisíc.

ZDENKA DVOŘÁKOVÁ
JAN POKORNÝ