Šest mrtvých z dosavadní letošní smutné bilance mají na svědomí dvě nehody, obě právě z „pětatřicítky“. Pomníčky se navíc nacházejí sotva pět kilometrů od sebe, poblíž křižovatky Spáleniště u Svitav.

V polovině dubna dva kilometry odsud směrem na Litomyšl se tady čelně srazila dvě osobní auta, výsledkem byli tři mrtví a dva těžce zranění.

O této nehodě jsme psali zde:

Havarované automobily jsou nyní umísťovány jeřábem na nákladní vůz a budou předány policistům k expertíze
Vrak k nepoznání, na místě tři mrtví mladíci a dva zranění. Tragédie u Koclířova

O dva měsíce později měla stejně tragické následky srážka tří osobních aut a jednoho nákladního auta v opačném směru od křižovatky, ve stoupání k Moravské Třebové.

Více zde:

Následky tragické nehody u Koclířova, 8.6.2023
Při nehodě tří aut a kamionu u Koclířova zemřeli tři lidé, I/35 byla uzavřená

A dva mrtvé a čtyři zraněné si vyžádala bouračka z poslední neděle, ta se také stala na proklaté I/35 nedaleko Svitav. Srazil se zde osobák s náklaďákem.

Více zde:

Nehoda u Svitav.
Další tragický čelní střet na I/35 u Svitav. Dva lidé zemřeli, čtyři zranění

Osm mrtvých při třech nehodách za pouhého půl roku. Všechny na I/35 na sotva devět kilometrů dlouhém úseku kolem Svitav. A ještě jedno mají tyto bouračky společné. Všechny tři se staly na široké, rovné a přehledné silnici. A potřeba dodat, tak přehledné a rychlé, že svádí k rychlostem vysoko převyšujícím limit 90 km/h a stejně tak i k předjíždění.

Jako silnice smrti je přezdívaná celá část I/35, kde ještě nebyla nahrazená dálnicí. Tedy od prozatímního sjezdu z D35 u Vysokého Mýta až do 80 kilometrů vzdálené Mohelnice.

Další smrtelná nehoda na I/35 se začátkem října stala u Moravské Třebové – taktéž srážka osobáku s kamionem. V dubnu na též silnici zahynul u Vysokého Mýta na odbočce ke Džbánovu motorkář a v září řidič kamionu při srážce čtyř náklaďáků u Stradouně, kde auta sjíždějí z hotového úseku dálnice k Vysokému Mýtu.

Vše o stavbě D35 v Pardubickém kraji čtěte ZDE

A jsme v součtu na letošním čísle 11 mrtvých na I/35 (nehoda u Stradouně se sice stala na I/17, ta však nyní představuje prozatímní propojku z dálnice na I/35).

Nebezpečné jsou i ostatní části silnice I/35, kde ji zatím nenahradila dálnice. Nechvalně je proslulý úsek u Gajeru poblíž Litomyšle. Letos má na svědomí zatím „jen“ dva těžce zraněné. Celkově však široká a rychlá státovka mezi Litomyšlí a Svitavami čítá za poslední roky už několik desítek mrtvých.

Dubnová trojnásobná tragická nehoda u Koclířova:

Zdroj: HZS PK

Největší tragédie se tu stala v roce 2004 při srážce dvou osobních aut. V renaultu, který mířil na dovolenou na Slovensko a jehož posádka nebyla připoutaná, zemřeli čtyři dospělí a dvě dívky ve věku šest a osm let. Přežil jen osmiměsíční chlapec, který spal v zavazadlovém prostoru.

Proklatá pětatřicítka, chce se zvolat. A v jakém kontrastu to je s bezpečností na dálnici. Na 29 kilometrů dlouhém již hotovém úseku dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem před Vysokým Mýtem nebyl od roku 2021, kdy začala být postupně zprovozňována, zatím nikdo ani těžce zraněn. A celá navazující téměř 90 kilometrů dlouhá dálnice D11 do Prahy má za poslední dva roky na svědomí jen jednoho mrtvého.

O tom píšeme zde:

Tragická nehoda u Koclířova, kde zemřeli tři muži a další dva lidé se zranili.
Dálnice D11 a D35 výrazně snížily počet tragických nehod. Podívejte se na čísla

Ostatně jako "silnice smrti" přestala být přezdívána zmíněná část I/35 mezi Hradcem Králové a Vysokým Mýtem, kde ji dálnice už nahradila.

„S otevřením nových úseků D35 došlo k výraznému poklesu těžkých dopravních nehod na silnici I/35 od Zámrsku směrem na Hradec Králové. Poslední vážná nehoda s usmrcením se tady stala letos na začátku ledna. V současné době máme za poslední rok jen minimum zásahů na tomto úseku, vždy se jednalo jen ‚o plechy‘ nebo nehody s lehkým zraněním. Co se týče dálnice, tak opět máme za sebou jen několik událostí přímo na ní. Těžká nehoda s vyproštěním nebyla v našem úseku zatím ani jedna,“ řekla nedávno mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková.

Mapa výstavby dálnice D35Mapa výstavby dálnice D35Zdroj: ŘSD

Podobně vidí věc i policie. „Silnice I/35 v Pardubickém kraji patří mezi rizikové komunikace. Za poslední tři roky, tedy od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2022, zde došlo celkem k 732 dopravním nehodám, při kterých zemřelo deset osob,“ uvedla na jaře policejní mluvčí Dita Holečková. 

Než však "pětatřicítku" kompletně nahradí dálnice, uplyne ještě hodně vody a vyžádá si to bohužel nejspíš další desítky mrtvých. Třicet kilometrů pokračování D35 se již staví nebo co nevidět začne, zbývajících 50 kilometrů - obchvat Litomyšle a úsek ze Svitav do Mohelnice - však provázejí komplikace a zdržení. Aktuálně řeší Ředitelství silnic a dálnic například spor s ochránci přírody kvůli formálním chybám ve stavebním povolení.