Volitelný předmět
Dobrovolná třetí hodina pohybu týdně nebude mít podobu klasického tělocviku, ale nabídne dětem možnost si pod vedením trenéra vyzkoušet různé sporty, zvláště kolektivní hry. Nový koncept tělovýchovy, který se nejprve zaměří na žáky prvních a druhých tříd, by měl být na vybraných školách testován od září.
Ředitelé škol návrh ministerstva podporují, zda však ovlivní, že se díky tomu začnou děti sportu více věnovat, zůstává podle nich otázkou. „Kdyby hodina navíc byla dobrovolná a pro zájemce, tak si myslím, že to smysl má, protože tam budou chodit děti, které o pohyb zájem mají. Pokud by bylo cílem zabránit tloustnutí populace, tak se opatření, podle mě, mine účinkem, protože děti, které sportovat nechtějí, rodiče omluví," říká ředitel Gymnázia a základní školy Králíky Vlastimil Kubíček.
Domnívá se, že škola nedokáže napravovat veškeré nedostatky, které jinak spadají do rodičovských kompetencí: „Škola všechno nezvládne, hodně odpovědnosti je na rodičích a bohužel některé věci se na školu přenášejí, aniž je v její moci to ovlivnit, natož s takovými výsledky, s jakými by to mohli ovlivnit zapálení rodiče."
Sportovní kroužky
Řada škol již sportovní kroužky s úspěchem provozuje, jak potvrzuje Zdena Müllerová, ředitelka Základní školy Svatopluka Čecha v Chocni, která pozoruje, jak děti na prvním stupni sport baví. „Tuto myšlenku bych podpořila, i s tím, že by to znamenalo navýšení počtu vyučovacích hodin. Prvňáčci by tak neměli dvacet, ale jednadvacet hodin. V těch vyšších ročnících, kde mají vyučovacích hodin víc, bych už váhala, protože si myslím, že mají naloženo až dost. Když vidím, jaký je zájem o sport a jakých výsledků dosahujeme třeba ve florbalu, tak bych změny v tomhle směru podpořila."
Delší vyučování
Problém by mohl, podle ředitele Základní školy Komenského v Ústí nad Orlicí Radka Škarky, nastat, kdyby se hodina tělesné výchovy zařadila do osnov na úkor jiného předmětu. „Jestliže by tím pádem došlo k navýšení celkového počtu hodin, tak bych to uvítal, ale jestli by se hodina tělocviku měla krátit z jiných, měl bych už výhrady, protože by to bylo na úkor něčeho. Pokud by se jednalo pouze o první a druhou třídu, tam si dokážu představit, že by se odčerpalo z jiných, ale v těch následujících ročnících a na druhém stupni už ne," uzavřel.