Výluka souvisí s další etapou megaakce modernizace železničního koridoru v Ústí nad Orlicí, stavební stroje se zakousnou i do nástupiště a kolejiště vedle hlavního nádraží. Pěší spojení z Kerhartic do Ústí bude zajišťovat provizorní lávka přes Tichou Orlici a dočasná stezka vedená přes louku v blízkosti budovaného silničního přivaděče. Vlaky mezi Ústím  a Letohradem nahradí od neděle autobusy, přestupovat se do nich bude na zastávce Ústí nad Orlicí – město. „Výjimkou budou přímé spěšné vlaky relace Pardubice – Lichkov, které Ústím nad Orlicí projedou a zastaví v Dolních Libchavách, kde bude přestup na náhradní autobusy do Ústí nad Orlicí města," uvedl  Petr Pošta z tiskového  oddělení ČD. Hlavní železniční stanice bude veřejnosti nepřístupná do konce srpna.
Leckterému cestujícímu přidělá půl roku trvající výluka vrásky na čele. „Komplikace to asi znamenat bude, i když dopředu nejsem schopen odhadnout, jak velké," říká Tomáš Muthný, pro kterého bylo ústecké hlavní nádraží přestupní stanicí na cestě do práce. Nepočítá s tím, že by využíval náhradní autobusovou dopravu. „Tu jen výjimečně, spíš vůbec. Sice ještě nemám výlukový jízdní řád nastudován detailně, ale už jsem se na něj díval. Nebylo by to rychlé, ani pohodlné. Budu jezdit autem, teď  řeším, kde ho v Ústí odstavím. Když ne přímo na zastávce, tak alespoň v rozumné blízkosti," dodal.
Na zastávku Ústí – město přesunou České dráhy během výluky své služby, bude tady i mezinárodní pokladna. Zvětšená koncentrace lidí a aut přivážejících cestující bude pro tuto lokalitu znamenat větší dopravní zátěž. Ústecká radnice zareagovala vybudováním nových parkovacích míst za bytovým domem v ulici Svatopluka Čecha.
Vybudováno zde bylo třicet až pětatřicet nových parkovacích míst. Úpravy navázaly na loňskou celkovou obnovu této části podměstí, město je hradilo ze svého rozpočtu. Nákladem SŽDC byla také upravena parkovací plocha hned vedle nástupiště, celkový počet parkovacích míst kolem vlakové zastávky Ústí – město se tak vyšplhal k pětadevadesáti. Čtyři místa jsou zde vyhrazena pro invalidy. „Časem budeme hodnotit, co se v dané  lokalitě děje. Jednali jsme i s vlastníky soukromých ploch, ať už je to na jedné straně parkovací plocha v areálu společnosti Fpos a na protější parkovací kapacita u Rieteru. Vše je předjednáno, tyto plochy už by ale byly za úplatu. Zatím si je nechceme pronajímat, protože si myslíme, že připravená parkovací plocha bude dostačující," dodal k rozšíření počtu parkovacích míst ústecký starosta Petr Hájek.

Než jsme našli cestu k ministrovi, už tam seděl někdo jiný

Zatímco kolem staré výpravní budovy se pilně buduje, ona sama zůstává nedotčena. Zdálo by se, že když se po mohutných protestech veřejnosti upustilo od jejího zbourání a v roce 2010 byla prohlášena za kulturní památku, občanské sdružení Nádraží nedáme!, které vzniklo kvůli záchraně historické budovy, má vyhráno. Nebude to však nakonec Pyrrhovo vítězství?
Modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí je v plném proudu, převod budovy z ČD na SŽDC se však táhne, oprava objektu je v nedohlednu a nikdo pro ni nemá konkrétní využití.  S obavami sleduje vývoj událostí i zakladatel sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman: „Vím, že někdy ještě před třemi měsíci probíhala nezávazná diskuze nad tím, že by Starou dámu České dráhy opravily zčásti, to znamená vnější plášť, a interiér by nechaly ve stavu, v jakém je. Nicméně vzhledem ke změně, ke které ve vedení Českých drah došlo (dosavadního ředitele Dalibora Zeleného vystřídal Daniel Kurucz – pozn. redakce), nemáme informace,  jak se nové vedení Českých drah k tomu postaví s ohledem na zamýšlený převod objektu na SŽDC. V tuto chvíli necháváme nové vedení Českých drah se aklimatizovat a samozřejmě počítáme s tím, v dohledné době bychom chtěli pana ředitele Kurucze a jeho příslušné náměstky, kteří toto mají v dikci, kontaktovat a vyvolat jednání," říká Martin Kadrman. Jako reálné ale vidí riziko, že se oprava historické budovy během modernizace železničního uzlu nestihne. „Jsme si vědomi, že pokud budova nebude rekonstruovaná v průběhu stavby, tak už ji nikdo nikdy nezrekonstruuje. Nebude existovat přístupová cesta pro těžké vozy a stavební stroje nebudou mít po dokončení stavby možnost, jak se k budově dostat," upozorňuje předseda sdružení Nádraží nedáme! S lítostí dodává:  „Stará dáma měla obrovskou smůlu v tom, že se trefila do období, kdy každého půl roku byl ve funkci ministra jiný člověk. Ve chvíli, kdy jsme našli cestu k úřadujícímu  ministrovi a vyvolali v něm zájem o nádraží v Ústí nad Orlicí, než jsme se rozkoukali, v jeho křesle seděl někdo jiný a začali jsme nanovo. Napočítali jsme, že za pět let, kdy tuto kauzu vedeme, se ve funkci ministra vystřídalo sedm lidí. To  samozřejmě velmi komplikuje jednání," dodal Martin Kadrman.

Nejpodstatnější pro cestující jsou tyto změny:

Osobní vlaky na trati Ústí nad Orlicí – Letohrad budou nahrazeny autobusy mezi zastávkou Ústí nad Orlicí město a stanicí Letohrad. Náhradní autobusy budou mít ve srovnání s pravidelnými vlaky odlišné časy příjezdů a odjezdů. Sobotní osobní vlak s odjezdem z Letohradu ve 4:52 (Os 20000) a víkendový vlak s odjezdem z Lichkova v 6:44 (Os 20004) stanicí Ústí nad Orlicí projedou a ve směru Pardubice budou pokračovat jako vlaky Os 5002 a Sp 1652.

Všechny spěšné vlaky a také osobní vlak Os 5003 Kolín – Ústí nad Orlicí, který ze stanice Ústí nad Orlicí pokračuje ve směru Letohrad jako vlak Sp 1915, zastaví na zastávce Dolní Libchavy, kde bude zajištěna návaznost na náhradní autobusovou dopravu do / z Ústí nad Orlicí města. Spěšné vlaky Sp 1916Sněžník a Sp 1914Glacensis denně pojedou až do stanice Choceň, kde bude zajištěn přestup na rychlík ve směru do Prahy. Vlaky zastaví také ve stanici Brandýs nad Orlicí.

Osobní vlaky s pravidelnými odjezdy z České Třebové do Ústí nad Orlicí v 8:14, 11:25, 17:24 (Os 5070, 5072, 5074) a nedělní osobní vlak z České Třebové do Ústí nad Orlicí ve 22:25 (Os 5076) ukončí jízdu na zastávce Ústí nad Orlicí město. U vlaku s odjezdem z Letovic v 6:32 (Os 4766) bude nutné ve stanici Česká Třebová přestoupit do náhradní soupravy. Vlak ukončí jízdu na zastávce Ústí nad Orlicí město, přičemž obvyklý přestup do spěšného vlaku Sp 1652 nebude po dobu výluky v Ústí nad Orlicí možný. Cestující ve směru do Chocně můžou použít vlak Os 5024, který v úseku Česká Třebová – Choceň pojede nově také v pracovní dny. Osobní vlak s odjezdem z Pardubic hl.n. do Ústí nad Orlicí ve 20:36 (Os 5055) pojede v pracovní dny nově až do stanice Česká Třebová.

Osobní vlaky s odjezdy z Ústí nad Orlicí do České Třebové s pravidelnými odjezdy v 7:50, 10:10, 18:23, 18:50, 19:24 a 20:50 (Os 5071, 5073, 5047, 5075, 5077a 5079) budou začínat svou jízdu na zastávce Ústí nad Orlicí město.

Ve frekvenčně nejsilnějších časech budou v pracovní dny mezi Letohradem a Chocní zavedeny tři páry přímých autobusových spojů, vždy s přestupem ve stanici Choceň na rychlíky a od rychlíků ve směru Pardubice – Praha. V úseku Choceň – Letohrad pojede nový osobní vlak Os 33029 (odjezd z Chocně v 19:27), který pojede ze stanice Ústí nad Orlicí jako vlak Os 20029 (ve stanici Ústí nad Orlicí nebude možný nástup ani výstup cestujících).

Cestující ze směru Pardubice, kteří ze zastávky Ústí nad Orlicí město použijí náhradní autobusovou dopravu přes zastávku Dolní Libchavy, budou přepraveni bez doplatku jízdného. Stejné to bude i v opačném směru do Pardubic. Jízdenky vydané ze směru od Pardubic a Letohradu do Ústí nad Orlicí platí bez doplatku jízdného až na zastávku Ústí nad Orlicí město. Na zastávce Ústí nad Orlicí město je rovněž zajištěn prodej mezinárodních jízdních dokladů.České dráhy se omlouvají za případné komplikace způsobené výlukou Správy železniční dopravní cesty a zároveň doporučují všem cestujícím, aby se před plánovanou cestou do oblasti Orlickoústecka a Letohradska seznámili s výlukovým jízdním řádem.