Včera do města přijel na první „inspekční“ návštěvu nový hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. Navštívil firmu CZ LOKO, seznámil se s připravovanými investičními akcemi a debatoval se starostou Jaroslavem Zedníkem.

Přivaděč na R35

Samozřejmě nemohli vynechat dříve tolik diskutované téma rychlostní komunikace R35, jejíž jižní trasu v únoru schválilo krajské zastupitelstvo. „Bylo to určitě nejtěžší téma, které Pardubický kraj měl. V únoru se nám podařilo stabilizovat celý územní plán Pardubického kraje a sto kilometrů dálnice,“ zdůraznil Ivo Toman. Jestli bude stejně bouřlivá diskuze o trase přivaděče pro Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou, se brzy uvidí. Starosta Jaroslav Zedník totiž informoval, že schůzka se zástupci dotčených obcí okresu se uskuteční za týden. „Největším problémem stavby dálnic je jejich příprava. Je málo připravených úseků, my jsme teď investorovi nabídli fixovaných 100 km, aby se mohla propojit Morava s Prahou, a to je pro nás teď největší deviza,“ domnívá se Toman. „Máme zájem a cíl realizovat přivaděč, aby se obě města napojila na dálnici. Na debatu o tom, kudy ho vést, máme asi rok času. A doufám, že se domluvíme,“ nastínil hejtman. Dále se nechal slyšet, že v případě této investiční akce není důvod držet se „při zemi“, protože napojení této lokality na dálnici je nutné. Stát – investor – se navíc k tomuto problému hlásí.

Podpora projektů

Jako se dříve velkému zájmu kraje těšila myšlenka vybudovat ve městě sjezdovku, nyní kraj bude podporovat získání evropských peněz na realizaci přednádražního prostoru na Bezručově náměstí.

Také další diskuze se točila kolem dopravy, jež je parketou Ivo Tomana. Než usedl do hejtmanského křesla, působil jako náměstek pro dopravu. Podle něj na Orlickoústecko „přiteklo“ v posledních letech jak do dopravy silniční, tak železniční, nejvíc peněz v kraji a počítá se s dalšími významnými investicemi. Už nyní například probíhá elektrizace trati Letohrad – Lichkov, připravuje se modernizace nádraží v Ústí nad Orlicí. Zajímavým tématem byla integrovaná doprava.