Krajští zástupci už v minulých týdnech jednali s polskými kolegy, kteří potvrdili, že Polsko skutečně počítá s výstavbou 80 kilometrů dlouhého úseku na hraniční přechod Boboszow. Polské plány tak dělají vrásky obcím v pohraničí. V případě, že česká strana včas nezareaguje, silně zde vzroste provoz, a na to zdejší komunikace zdaleka nejsou připraveny.
„Po usazení nové vlády chceme jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o variantách napojení, protože si nemůžeme myslet, že na nás bude polská strana čekat. Chceme otevřít debatu o možné návazné trase směrem na dálnici D35 do Mohelnice,“ vzkázal hejtman Martin Netolický.
O problému jsme již psali:
Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní Lipky
Takové řešení je přitom v plánu už řadu let. V Červené Vodě se totiž nachází stavební rezerva, která počítá s roky starým plánem ŘSD. “Je to rezerva, která blokuje dost velkou část obce,“ řekl starosta Červené Vody Petr Mareš a zmínil, že se věc snažili řešit už v roce 2019, prozatím však bohužel neúspěšně. Podle Mareše prosazoval zrušení této rezervy poslanec Martin Kolovratník.
Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova do Lanškrouna
ŘSD totiž ve svých studiích navrhlo novou silnici z Dolní Lipky, přes Červenou Vodu a Lanškroun až po Mladějov u Moravské Třebové, kde by se napojila na dálnici D35 a potažmo D43 směrem na Brno. Silnice má však být na rozdíl od polské S8 pouze dvouproudá stejně jako doposud, povede ale novou trasou mimo obce.
"Ministerstvo dopravy konzistentně trvalo na stanovisku, že Polsko nemá zájem a že intenzity dopravy budou malé, proto stačí nechat plánované silniční napojení v územním plánu, a není potřeba nic dalšího dělat," vysvětlil Deníku Kolovratník. Situace se však podle něho změnila. V létě tak prohlásil, že bude žádat zahájení přípravy projektu nového kapacitního napojení u Dolní Lipky na polskou S8.
Hitlerova dálnice
Plány na vybudování dálnice z Vratislavi přes Brno až do Vídně přitom vznikly už v době druhé světové války. Trasa vedoucí přes Králíky, Červenou Vodu, Štíty, Lanškroun, Krasíkov, Třebařov, Linhartice a Městečko Trnávka byla definitivně vyprojektována v roce 1941. Z projektu však nakonec sešlo a dálnice skrz kopcovitou krajinu Orlickoústecka zůstala jen ve fázi studií. Naopak v úseku od Moravské Třebové k Brnu, kde se počítá s novou tříproudou silnicí nebo rovnou dálnicí D43 doposud, jsou dodnes patrné rozestavěné mosty a náspy z války.