Krajští zástupci už v minulých týdnech jednali s polskými kolegy, kteří potvrdili, že Polsko skutečně počítá s výstavbou 80 kilometrů dlouhého úseku na hraniční přechod Boboszow. Polské plány tak dělají vrásky obcím v pohraničí. V případě, že česká strana včas nezareaguje, silně zde vzroste provoz, a na to zdejší komunikace zdaleka nejsou připraveny.

„Po usazení nové vlády chceme jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o variantách napojení, protože si nemůžeme myslet, že na nás bude polská strana čekat. Chceme otevřít debatu o možné návazné trase směrem na dálnici D35 do Mohelnice,“ vzkázal hejtman Martin Netolický.

O problému jsme již psali:

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní Lipky
Z polské dálnice zatáčkou na český tankodrom? Hrozba pro Králicko stále trvá

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyUvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyZdroj: ŘSD

Takové řešení je přitom v plánu už řadu let. V Červené Vodě se totiž nachází stavební rezerva, která počítá s roky starým plánem ŘSD. “Je to rezerva, která blokuje dost velkou část obce,“ řekl starosta Červené Vody Petr Mareš a zmínil, že se věc snažili řešit už v roce 2019, prozatím však bohužel neúspěšně. Podle Mareše prosazoval zrušení této rezervy poslanec Martin Kolovratník.

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova do LanškrounaUvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova do LanškrounaZdroj: ŘSD

ŘSD totiž ve svých studiích navrhlo novou silnici z Dolní Lipky, přes Červenou Vodu a Lanškroun až po Mladějov u Moravské Třebové, kde by se napojila na dálnici D35 a potažmo D43 směrem na Brno. Silnice má však být na rozdíl od polské S8 pouze dvouproudá stejně jako doposud, povede ale novou trasou mimo obce.

V Králíkách je silnice sice opravená, ale klikatá a úzká. Pro tranzitní provoz zcela nevyhovující. Na snímku zdejší kruhová křižovatka.
Východočeši chtějí debatu o polské dálnici ke Králíkům. Stát o ní však nic neví

"Ministerstvo dopravy konzistentně trvalo na stanovisku, že Polsko nemá zájem a že intenzity dopravy budou malé, proto stačí nechat plánované silniční napojení v územním plánu, a není potřeba nic dalšího dělat," vysvětlil Deníku Kolovratník. Situace se však podle něho změnila. V létě tak prohlásil, že bude žádat zahájení přípravy projektu nového kapacitního napojení u Dolní Lipky na polskou S8.

Hitlerova dálnice

Plány na vybudování dálnice z Vratislavi přes Brno až do Vídně přitom vznikly už v době druhé světové války. Trasa vedoucí přes Králíky, Červenou Vodu, Štíty, Lanškroun, Krasíkov, Třebařov, Linhartice a Městečko Trnávka byla definitivně vyprojektována v roce 1941. Z projektu však nakonec sešlo a dálnice skrz kopcovitou krajinu Orlickoústecka zůstala jen ve fázi studií. Naopak v úseku od Moravské Třebové k Brnu, kde se počítá s novou tříproudou silnicí nebo rovnou dálnicí D43 doposud, jsou dodnes patrné rozestavěné mosty a náspy z války.