„Kolik předložek je v následujícím textu? Včera jel kolem našeho domu a volal na ni zvesela: ´Chceš s tím pomoci?´“ Dvě, tři, čtyři, nebo snad pět, co myslíte? S touto a dalšími otázkami si kvartáni lehce poradili. Na český jazyk ani angličtinu nevyčerpali plný časový limit v délce 45 minut, stačilo jim dvacet, pětadvacet minut. Matematika je u počítačů, jejichž prostřednictvím odpovídali on-line, zdržela trochu déle. Přesto s otázkami v testech Národního systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy NIQES neměli větší potíže, shodli se ředitel školy Vratislav Šembera, jeho zástupkyně Jitka Macháčková a inspektor Jaroslav Loučka. Zdůraznili však, že prozatím nebylo primární testování vědomostí, ale systému.
I přesto žáci ihned získávali zpětnou vazbu vyhodnocením testů, jejich výsledky jsou samozřejmě zajímavou informací také pro školu.
Plošné testování vědomostí žáků vyvolalo v Čechách nevoli některých učitelů, kteří zaslali dopis ministrovi. „Už od státních maturit pořád říkám stejnou větu. Stát dává do školství peníze a má právo vědět, jakou práci za ně kantoři odvádějí. Nějaká kontrola být musí. Druhá věc je, že my jsme gymnázium a děti si vybereme. Když někdo z našeho pohledu není vzdělavatelný, tak ho nevybereme, když se nechce vzdělávat, tak ho vyhodíme. Ale základní školy musí vzdělávat každého,“ říká ředitel a naráží tak na jeden z mnoha otazníků kolem plošného testování. Především totiž zatím není jasné, jak budou výsledky použity a jakou váhu budou mít. Pokud by měly ovlivňovat možnosti dalšího studia žáků, staly by se velmi diskutovaným tématem. „Testování by mělo sloužit především jako kontrola výstupů rámcových vzdělávacích programů ve školách, které nahradily osnovy. Zatím nebyl nástroj, který by to zkontroloval,“ dodala Jitka Macháčková.
Další „cvičné“ testování se ve vybraných školách uskuteční na konci května nebo začátku června příštího roku. O rok později by měla vypuknout generálka ve všech školách. S „ostrým“ testováním by se mohlo začít v roce 2014.