Evropská unie podpoří modernizaci české železnice částkou přesahující 11,5 miliard korun. Půjde o peníze z Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). O rozdělení více než 7 miliard eur rozhodla tento týden Evropská komise.

Informoval o tom server Zdopravy.cz. V Česku míří největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021–2027 právě na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová. O té jsme již psali ZDE.

Celkový přehled všech podpořených projektů v rámci EU najdete ZDE

"Projekt řeší práce na modernizaci železničního uzlu v České Třebové, která je důležitým uzlem pro osobní i nákladní železniční dopravu v Česku. Hlavním přínosem projektu bude zlepšení železničních služeb pro uživatele a konkurenceschopnější a udržitelnější železniční sektor v Česku," píše se v sumarizaci podpořených projektů - ZDE.

close Vizualizace modernizovaného železničního uzlu Česká Třebová info Zdroj: Správa železnic zoom_in Vizualizace modernizovaného železničního uzlu Česká Třebová

Rekonstrukce českotřebovského uzlu umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků (z 60 km/h na 80 km/h), stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové podle investora - Správy železnic - ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm.

"Stávající podchod, který slouží jako přístup na nástupiště, se prodlouží a nahradí tak dosluhující podchod ústící do lokality za osobním nádražím. Dosluhující podchod v jižní lokalitě nahradí lávka. K ochraně cestujících před nepřízní počasí poslouží nové zastřešení nástupišť a výstupních objektů z podchodu a nově vybudované přístřešky. Obyvatele v blízkosti kolejí ochrání před nadměrným hlukem z provozu vlaků protihluková opatření," píše se v projektu Správy železnic.

Pro zajímavost: Celkem bude v České Třebové položeno 25 kilometrů nových kolejí, instalováno 400 výhybek a rekonsturováno 30 mostů. Rekonstrukce má začít v říjnu letošního roku a hotová by měla být v prosinci roku 2031. Celkové investiční náklady stavby přesáhnou 10 miliard korun.