K posunutí termínu došlo podle serveru zdopravy.cz zejména na základě požadavku nákladních i osobních dopravců. Chtějí, aby nejdříve proběhlo zdvoukolejnění souběžné tratě Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. To zajistí dostatečně kapacitní a rychlý odklon vlaků během rekonstrukce.

Jak také server zdopravy.cz poznamenal, není to první odklad modernizace trati. Informační leták stavby z roku 2019 uváděl zahájení v roce 2022. Loni v prosinci zveřejnila Správa železnic dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí, kdy uvádí jako termín zahájení v únoru 2027. Jen o pár dnů později přišla Správa železnic s novým letákem, který počítá se zahájením v roce 2029 - o tom jsme informovali ZDE.

Pardubice hlavní nádraží
Miliardy pro dvě minuty?! Plány s tratí Pardubice - Choceň jsou terčem kritiky

"Podobné cesty v čase se staly u řady klíčových projektů na železnici v posledních letech standardem," podotkl server zdopravy.cz.

Informační leták o parametrech modernizace trati Choceň - Uhersko najdete ZDE

Po dokončení modernizace úseku Choceň - Uhersko by měla následovat modernizace navazujícího úseku Uhersko - Pardubice. Celkem 35kilometrový úsek Pardubice - Choceň při dnešní maximální povolené rychlosti na koridoru 160 km/h jezdí rychlíky podle jízdního řádu za 17 minut, zkrácení času po rekonstrukci bude činit podle výpočtu Deníku úsporu kolem dvou minut. Tato část koridoru patří vzhledem k přímosti profilu mezi nejvhodnější pro přestavbu.

Celý záměr se však u čtenářů Deníku setkává spíše s rozpaky. Místo zrychlení cestování o dvě minuty by mnozí uvítali spíš investice do modernizace menších nádraží na regionálních tratích a zvýšení komfortu cestování. A dvouminutové úspoře času se vysmívají.

A co si myslíte vy? Hlasujte v anketě:


Nahrává se anketa ...

"Nemyslím si, že zkrácení doby jízdy o zmiňované dvě minuty stoji za ty meganáklady. Jsem z Chocně a ti, kteří jezdÍ pravidelně po této trati, ty dvě minuty ani nezaregistrují. Spíš bych se věnovala pohodlí při nástupu a výstupu z vlaku. Chodím s chodítkem pro důchodce, často jezdím do Vysokého Mýta a porovnávám, jak se nastupuje do vlaku v Chocni, kde je nástupiště ve stejné úrovni s podlahou vlaku, a jak blbě se vystupuje ve stanici Vysoké Mýto - město, kde je nástupiště o 10 až 15 cm níž. Buď musím požádat ochotné lidi, aby mi pomohli s chodítkem vystoupit, nebo nejdřív vystoupím já a chodítko pak vypáčím z vlaku. Rychlíkem do Prahy ani nemam odvahu jet, protože do vagónu s chodítkem prostě nenastoupím. Musela bych hledat vagón pro přepravu větších zásilek (poštovní), a to bych riskovala, ze mi vlak frnkne před nosem, jako se mi to stalo ve Vysokém Mýtě. Často tedy volím dopravu autobusem, kde do zadních dveří opět nastoupím s pomocí řidiče (někdy) nebo ochotných spolucestujících. Stejně musím chodítko zvednout, protože nízkopodlažní autobusy prostě nejsou. Účasti na Univerzitě 3. věku v Litomyšli se ale nevzdám," napsala už na podzim Deníku Renée Hozáková z Chocně.

S nesouhlasnými ohlasy se přidali i další čtenáři.

V Česku je plánována výstavba vysokorychlostních tratí a je předpoklad, že po jejich dostavbě dnešní první koridor přes Pardubice a Choceň už nebude hlavní železniční spojnicí Prahy s Ostravou a Brnem. Více o vysokorychlostních železnicích najdete ZDE.

Modernizace trati Choceň - Uhersko, informační leták Správy železnic, prosinec 2023:

Strana 1. Modernizace trati Choceň - Uhersko, informační leták Správy železnic, prosinec 2023Strana 1. Modernizace trati Choceň - Uhersko, informační leták Správy železnic, prosinec 2023Zdroj: Správa železnicStrana 2. Modernizace trati Choceň - Uhersko, informační leták Správy železnic, prosinec 2023Strana 2. Modernizace trati Choceň - Uhersko, informační leták Správy železnic, prosinec 2023Zdroj: Správa železnic