Provinilci, kteří takto pozbudou práva usednout za volant, mají cestu k dalšímu řízení navíc ztíženou, protože musí absolvovat opětovné přezkoušení o způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Nejvíc se boduje ve Vysokém Mýtě

Udržet si během celého roku „čistý rejstřík“ není nijak snadné, o tom by řidiči nejen na Orlickoústecku mohli sáhodlouze vyprávět. Většina bodíků se přitom urodí za lehčí prohřešky, jako jsou nerozsvícená světla nebo nepoužití bezpečnostního pásu. A kde se nejvíce boduje? Podle údajů ministerstva vnitra „vyhrává“ z šesti měst, kde disponují pověřenými úřady s odbory dopravy, jež řeší přestupky, Vysoké Mýto. Od zavedení systému do konce letošního března zde bylo body ohodnoceno 1253 řidičů české státní příslušnosti. Jak statistika dále dokládá, jednoznačně převažují osoby, které stihly nasbírat dva body, těch je ze zmiňovaného čísla takřka polovina, přesně 550. Jednobodoví jsou na druhém místě s výsledkem 220, 136 je těch, kteří mají v záznamech tři body. „Je to dáno tím, že máme po Pardubicích a Chrudimi třetí největší spádovou oblast, musíme přihlédnout k silné intenzitě provozu. V evidenci máme také spoustu neřidičů, kteří jsou vybodovaní, což je jistě alarmující,“ uvedl Antonín Langer, pracovník evidence řidičů ve Vysokém Mýtě.
Zajímavé je sledovat také situaci v dalších pěti oblastech: Ústí nad Orlicí, Žamberku, Lanškrouně, České Třebové a Králíkách, kde sídlí také úřady s rozšířenou působností. Ve srovnání s Vysokým Mýtem je v jejich evidenci podstatně méně případů, přes tisícovku se přehouplo pouze Ústí nad Orlicí, kde bylo obodováno 1089 řidičů, Žamberk skončil těsně pod čtyřcifernou hranicí s číslem 946.
Naopak nejnižší celkové číslo vykazuje králický úřad, pouhé tři stovky případů a k tomu dvacet devět potrestaných cizinců. Při nedodržování předpisů se zahraniční řidiči nejvíce vyznamenali v Ústí nad Orlicí a Vysokém Mýtě, v obou případech shodně ve čtyřiceti devíti případech.

Dvanáct bodů znamená konec

Přijít o řidičák znamená roční zákaz řízení a pro některé chronické přestupkáře není problém nasbírat osudovou dvanáctku velmi rychle.

Nejvíce případů odebrání řidičského oprávnění zaznamenal ústeckoorlický odbor dopravy, bylo jich dvaadvacet. Další dva řidiči evidovaní v Ústí mají pomyslný nůž na krku a ke ztrátě řidičského průkazu jim chybí poslední krok v podobě dvanáctého bodu. Vysokomýtský úřad odebral řidičáky celkem dvacetkrát, lanškrounský pak čtrnáctkrát. Zbylé lokality už zaostávají, což je jistě potěšitelné, nejslušnější řidiče mají zřejmě na Králicku, kde se s řidičským průkazem muselo na rok rozloučit pouze pět osob, které překročily povolený limit.

Jde to bez ztráty kytičky?

Podle údajů ministerstva vnitra ano, v Pardubickém kraji bylo ze všech registrovaných řidičů ohodnoceno body lehce nad sedm procent řidičů. Města našeho regionu vykazují všechna shodně ještě nižší čísla, nad hranicí šesti procent jsou pouze Ústí nad Orlicí (6,76%) a Vysoké Mýto (6,26%), Česká Třebová dosáhla rovných šesti procent a zbylá tři města dokonce ještě méně.

A účinnost systému? Po úspěšném prvním roce, alespoň podle slov Antonína Langera, jeho účinnost znatelně klesla: „V případě nedostatečné kontroly na silnicích je celý bodový systém k ničemu. Pokud bude k vidění na silnicích stále tak málo policejních hlídek jako teď, situace se nezlepší. Celou Evropu jsem sjezdil křížem krážem a musím poznamenat, že to v okolních zemích vypadá úplně jinak,“ řekl ještě zaměstnanec pověřeného úřadu.

(jp)