Do práce nebo do školy se totiž stále nedostane řada cestujících, především z okresu Svitavy.

„V tomto týdnu předpokládáme, že neodjede přibližně 80 spojů za den. Nejsložitější situace je bohužel dlouhodobě na Moravskotřebovsku a Jevíčsku. Například na Lanškrounsku by naopak měly být obsazeny všechny spoje a na Orlickoústecku řešíme poslední neobsazený turnus,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

BusLinu nyní pomáhají zaměstnanci Správy a údržby silnic Pardubického kraje. „Profesní řidičák má u nás 26 lidí, vyřadili jsme ty, kteří seděli za volantem naposledy v autoškole. V hledáčku zůstali ti, kteří si řízením autobusu přivydělávají nebo na to mají kondici. Těch nám zůstalo sedm,“ řekl ředitel správy Miroslav Němec.

Psali jsme:

V minulých týdnech nevyjelo v průměru 150 spojů denně, současných osm desítek kraj vyhodnotil jako výrazné zlepšení a hejtman Netolický upozornil, že od pondělí lidé začnou znovu platit jízdné.

Dopravu v kraji nyní zajišťuje pět společností.

Největší krajíc si ukrojila právě společnost BusLine, která jezdí v oblastech Orlickoústecka, Lanškrounska, Jevíčska a Svitavska. Ostatní firmy pak mají každá po jedné oblasti. Poličsko nyní obstarává společnost ZDAR ze Žďáru nad Sázavou.

Holicko má na starost Car-Tour, na Chrudimsku zůstává Arriva a oblast Přeloučska nakonec vysoutěžila firma Umbrella Coach & Buses.

„Vzhledem k dílčímu zlepšení situace by dopravce počínaje pondělím 27. června opět v rámci svých spojů vybíral od cestujících jízdné. Samozřejmě za předpokladu, ze se bude situace i nadále lepšit,“ zdůvodnil hejtman.

Další zlepšení má přijít s prázdninovými jízdními řády. „V létě bude o 14 turnusů denně méně, a to především v exponovaných časech, kdy nejsou vypravované takzvané školní spoje. Předpokládáme, že dopravce zajistí vlastním personálnem oblasti Orlickoústecka a Litomyšlska,“ uvedl krajský náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Jaká bude situace s dvěma dalšími oblastmi, tedy Moravskotřebovskem i Jevíčskem, je zatím nejisté. „Stále jednáme s řidiči Správy a údržby silnic. Jeden řidič jezdí od středy v oblasti Chocně, další by měl po návratu z dovolené nastoupit na Orlickoústecko,“ přiblížil Kortyš.

Minulý týden vzkázali zástupci Pardubického kraje ředitelství BusLinu, aby zvážilo, zda je v jeho silách provozovat linky ve všech čtyřech oblastech. „Odchod z vysoutěžených oblastí vedení BusLinu zcela jistě nezvažuje. Hledáme řešení, jak spoje zabezpečit,“ opáčil provozní ředitel společnosti Michal Hanč. Doufá, že se situace stabilizuje v září.

„Přes léto chceme situaci zkonsolidovat a uděláme všechno pro to, aby od září k výpadkům ve spojích nedocházelo,“ ujistil Hanč.

Faktem však zůstává, že si řidiči stěžují na podmínky, které pro ně nový dopravce nachystal. Někteří z nich se právě z takových důvodů rozhodli k novému zaměstnavateli nenastoupit. Šoférům na řadě míst chybí například hygienické zázemí. „Dvě hodiny jsem ve čtvrtek čekal v Lanškrouně. Neměl jsem kam si dojít na záchod, kde si uvařit kávu. Je to zoufalé,“ uvedl řidič, který si ze strachu o zaměstnání nepřál být jmenován.

Problémem jsou také dlouhé turnusy a nově nastavené jízdní řády. „Já už si nepřijdu jako řidič autobusu, ale jako závodník,“ dodal šofér z Orlickoústecka.

Náměstek Kortyš v tiskové zprávě uvedl, že se zajímá o zpětnou vazbu široké veřejnosti a vyzdvihl kvalitu autobusů. „Dobrou zprávou je, že cestující si pochvalují moderní, nízkopodlažní vozy, což bylo v rámci výběrového řízení jedním za našich cílů. Samozřejmě chceme, aby všechny tyto moderní autobusy byly nasazeny a po regionu jezdily,“ sdělil.

Na dotazy Deníku ohledně výše penalizace dopravy a převzetí zodpovědnosti za neodjeté spoje však Kortyš už dva týdny nereaguje.

Infobox