Dá se hubnout ve spánku? Ve vaší knížce jsem četla, že při tělocviku se kalorie nespalují tak moc, jak si často myslíme. Nemá tedy smysl cvičit, když chci zhubnout? Jaroslava, Žamberk

close zoom_in Hubnout ve spánku se doopravdy dá, i když zatím jen teoreticky. Při každé aktivitě vydáváme energii, jak při cvičení, tak při spaní. Během spánku vydáváme energii, která je srovnatelná s tzv. bazálním metabolismem. Bazální metabolismus zajišťuje našemu tělu základní životní funkce. Takže i bez aktivního pohybu spalujeme kalorie i proto, abychom mohli dýchat, energii spotřebovává činnost srdce a řada dalších dějů v našem těle.
Spánek spotřebuje přibližně 300 kJ za hodinu. Jen tak mimochodem, běžná rozcvička (tzv. kondiční gymnastika), má spotřebu energie jen trojnásobnou oproti spánku. A mírná jízda na kole spotřebuje asi čtyřikrát více joulů (kalorií) než spánek. Jednoduchým výpočtem pak snadno zjistíme, že zhubneme stejně, ať jezdíme 45 minut na kole nebo hodinku rekreačně cvičíme nebo tři hodiny prospíme. Situace je o to horší, že po projížďce na kole či po rozcvičce dostaneme navíc hlad.
Výdej energie stoupá s intenzitou cvičení, takže abychom nahradili hodinu běhu, museli bychom spát už 15 hodin. Běháním se však navíc zvýší naše tělesná kondice a prokrvení, tonizují se svaly. Zpevněním svalů se formuje postava, zpevňují se například břišní svaly a mizí „pivní mozol“ u mužů nebo se zpevňují svaly stehenní, hýžďové, což zejména chtějí obézní ženy. Ve spánku je to naopak. Tělesné svaly během odpočinku nepoužíváme, takže ochabují. Proto cvičení spánkem nahrazovat asi nebudeme. Spánek sice nějaké kalorie spálí, zato však neposílí postavu.
Cvičení během redukčních kúr by mělo být přiměřené. U netrénovaných osob při náhlé tělesné námaze dochází k poškozování drobných kloubů s následným rizikem artrotických změn. Takže tělesná aktivita při hubnutí ano, ale všeho s mírou. Úplně nejvhodnějším sportem pro nás tlustší je rychlá chůze.
Zásadní pro hubnutí jsou rozdíly mezi příjmem a výdejem energie. Jídlo nám dodává podstatně více kalorií, než jsme schopni vydat cvičením. Krajíc chleba s máslem a salámem dodá našemu tělu tolik energie, že bychom museli hodinu intenzivně tančit, abychom tu energii spálili. Nebo sedm hodin intenzivně spát :-).

Vaše dotazy pro Dr. Leoše Středu posílejte na adresu redakce nebo e-mailujte přímo na dr.streda@gmail.com. Odpovědi najdete každou sobotu v Orlickém deníku.

Doc. MUDr. Leoš Středa, Ph.D.
Narodil se 5. července 1963. Přednáší lékařskou regeneraci a kosmetiku na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy a Pedagogické fakultě téže univerzity a na univerzitě v kambodžském Phnom Penhu. Vědecké zázemí má na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT. Je rytířem filipínského Řádu Josého Rizala. Píše odborné knihy, popularizuje zdravou výživu, dietologii a kosmetiku. Vyvíjí léčebné a kosmetické přístroje, dietní preparáty a kosmetické přípravky. Byl jednou ženatý. Má tři děti.