Potíže dojíždějícím nastaly po prosincové změně jízdního řádu, kdy oblíbený IC Moravan s odjezdem před šestou ráno nahradil komerční spoj Ex 546 Ostravan, v němž byla k traťovým jízdenkám pro opakované cesty požadována placená rezervace místa. Pokud dojíždějící nechtěli „vstávat se slepicemi" a jet o hodinu dřív nebo čekat na další spoj a přijít tak do práce pozdě, museli si připlatit.
„Je to návrat k úrovni cestování před deseti lety," zlobila se jedna z dojíždějících. Ti vyčíslovali, že za cesty do práce dají až o osm stovek víc než před změnou grafikonu.
Kraj se s ČD dohodl na nápravě. „Jsem rád, že zvítězil zdravý rozum a dohodli jsme se s Českými drahami, že pro cestu z Ústí nad Orlicí do Pardubic nebude požadován příplatek za povinnou rezervaci místa. Místenku v nulové hodnotě je však stále k jízdnému nutné pořídit," uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
Dodal, že bude hledat další cesty, jak zrychlit a zkvalitnit spojení této odlehlejší části regionu s Pardubicemi. Přímé rychlé propojení oblasti s krajskými Pardubicemi obce a města požadují, letohradský starosta Petr Fiala shromáždil jejich písemná stanoviska. „Společně zastupujeme na 50 tisíc lidí z našeho území," podotkl.
Místenky nulové hodnoty byly zavedeny pouze pro úsek Ústí nad Orlicí – Pardubice, do vyčerpání vyčleněného množství je možné je získat u pokladní přepážky nebo u průvodčího ve vlaku. „Cestující, kteří si kupují běžné jízdenky pro jednotlivé cesty, si mohou zajistit nadále bezplatnou rezervaci při nákupu na eshopu," upozornily České dráhy.