Podle složení a zdravotního dopadu je můžeme rozdělit na takzvané dobré a špatné.
Dobré tuky s převahou nenasycených mastných kyselin najdeme v rostlinných olejích a výrobcích z nich (například margarínech), dále v ořeších či semenech.

Dobrých tuků bychom za den měli sníst dvě třetiny z celkového množství všech přijatých tuků.
Mezi špatné tuky můžeme zařadit všechny tuky živočišného původu s výjimkou rybího oleje – tedy máslo, sádlo, tuk v mléce a mléčných výrobcích, vejcích, vnitřnostech, mase a uzeninách. Obsahují totiž nasycené mastné kyseliny a cholesterol, čímž přispívají k rozvoji nemocí srdce a cév.

Špatných tuků bychom proto měli jíst maximálně třetinu z celkového množství přijatých tuků.

Někdy se setkáváme také s označením skryté tuky. Jde o tuky, které v potravinách na první pohled nevidíme. Do této skupiny patří tuk v mase, mléce, mléčných výrobcích a také v náplních sušenek, dezertech, polevách, chipsech apod. Tyto tuky jsou ve většině případů živočišného původu, můžeme je tedy zařadit mezi špatné. S jejich konzumací bychom to neměli přehánět.

(zr)