Dosavadní řády fungovaly s menšími úpravami po mnoho desítek let. Nyní se firma Oredo rozhodla vše totálně překopat. Jenže autoři při psaní zřejmě požívali příliš mnoho alkoholu, jinak by snad nemohl vzniknout takový paskvil. Začíná to už tím, že si vůbec nezjistili, kdy začínají a končí vyučovat školy, kdy se začíná a končí pracovat ve firmách, na úřadech, v obchodech, zdravotnických zařízeních apod. Výsledek?

Konkrétní příklady, co je špatně

- autobusy odjíždějí z měst těsně před koncem pracovní doby (Ústí n. Orl. směr Žamberk, Letohrad OEZ),

- autobusy na sebe vůbec nenavazují, nečekají na sebe, mají příliš krátké doby na přestupy (od 1 do 5 minut), takže neznalí řidiči, hůře sjízdné silnice v zimě apod. zaručují, že vám všechno ujíždí (během 4 pracovních dnů se ani jednou nepodařilo stihnout spoj v Žamberku na ÚO v 7.32 po příjezdu z Klášterce n. Orl., kde má být podle řádu 7 minut na přestup). Autoři z Oreda si trasy včetně úzkých silnic, kde autobus musí zastavit při vyhýbání, zřejmě projeli jen autem a především vůbec nevzali v úvahu čas na vydání jízdenek. Ten samozřejmě narůstá v situaci, kdy na stejné trase platí každý den jiné ceny. V horším, ale pravděpodobnějším případě ty trasy neznají vůbec.

- jízdné je klidně o 50 % vyšší, na 7 km vzdálenosti se místo 12 Kč platí 18 !!!!

- jsou zrušeny zastávky, kde např. odpoledne vystupují školáci (Zákopanka) nebo u domova důchodců v Č. Vodě (zastavují tu jen některé, jiné projedou, přestože řidiči vědí, že tam děti bydlí).

- jízdní řády najednou neobsahují všechny spoje, pouze ty, které naplánovalo Oredo. Linky např. firmy Pinkas z Králík jsou tedy před neznalými cestujícími utajeny.

- řidiči jezdí po neznámých oblastech, nevědí, kde mají zastávky, netuší, že na autobusových nádražích mají odjíždět z jiných stanovišť, ta navíc nejsou ani nově označena (kdo vůbec se stará o autobusová nádraží?). Největší bombou pro řidiče je, že každý den jim v autobusech na satelitem řízených strojcích naskakují jiné ceny na stejných linkách! Lze se divit jejich rozčílení? A dovolují vůbec zákony měnit cenu za totéž každý den, aniž by zákazník cenu znal?

- je zřízeno mnoho nových linek, které však nebudou využívány. Např. do Č. Petrovic, obce se zhruba 140 obyvateli, nyní zajíždí 8 linek denně (dříve 4), poslední v 23 hodin. Sami Petrovičtí nechápou proč, pro koho? Je jasné, že tyto linky se budou záhy rušit. Ale už teď mají cestující strach, aby se nezrušily ty, které dosud jezdí zaplněné, jako se to stalo po dni 11. 12. Petrovičtí by byli mnohem raději, kdyby v Klášterci stíhali autobus na Žamberk. Když nastupovalo 8 lidí, řekl řidič: „Je vás hodně, odbavení bude delší, v Klášterci to nestihnete“. Měl pravdu. O 1 minutu.

- autobusy ČSAD najednou plní funkci městské hromadné dopravy. Např. bus ze Žamberka do Ústí místo na autobusové nádraží jede k vlakové zastávce ÚO – město, pak k nemocnici a pak teprve dojede na autobusák. Proč musí cestující platit delší trasy? Proč se nebere v úvahu, že kvůli pozdějšímu dojezdu nestihnou lidé např. včas nástup do práce? Proč pracovníci Oreda (údajně) tvrdí, že ústecký starosta zrušil místní dopravu? Jenže příkladů nesmyslných objížděk je víc, např. 5 km z Lipky do Králík jede autobus skoro hodinu.

- je mnoho linek, kde děti místo autobusem musí do školy nebo ze školy autem. Např. v Pastvinách musí najednou děti z Vlčkovic a Vitanova jedoucí do školy v Klášterci přestupovat. Na tom by snad nic nebylo, kdyby jim ale autobus do Klášterce pravidelně neujížděl.

- z Klášterce do Žamberka jezdily ranní autobusy zhruba v 6.30, 7.05 a 7.30, všechny zpravidla zaplněné. Nyní jede jen jeden v 7.11, a to ještě jen ve dnech školního vyučování!!! Lidé z Klášterce, Petrovic, Končin atd. se o prázdninách dostanou k lékaři, do obchodů, na úřady a na přípoje např. do okresního města jen v 6.10 a pak až 9.15 ! To už je např. laboratoř na poliklinice zavřená…

Nelíbí se? Jezděte autem!

Na připomínky obcí se zpravidla reagovalo tím, že příprava projektu již stála mnoho peněz a nelze ji měnit. Je jasné, že nelze vyhovět všem připomínkám všech obcí, ale proč se jich ptali až když bylo vše připraveno? Na dotazy a připomínky cestujících je reagováno tak, že mají smůlu, bude se brát ohled jen na připomínky z obecních úřadů. Cestujícím dispečink doporučuje, že po 1 - 2 měsících se snad vše urovná, do té doby ať jezdí do práce, k lékařům atd. autem. Ti, kdož nemají řidičák, nechť si najdou řidiče s prázdnými auty (telefonická rada pracovníka Oreda nespokojené cestující)..
Vše tedy směřuje k tomu v konečném důsledku hromadnou dopravu natolik cestujícím otrávit, aby začali jezdit auty (popř. podali výpovědi u svých zaměstnavatelů) a hromadná doprava na venkově se mohla zrušit. Rodiče budou donuceni dát děti do škol ve městech, protože do sousedních obcí se děti autobusem nedostanou. Po současných útocích na existenci vesnických pošt, škol (viz návrhy na jejich financování), obchodů (po obcích jsou vyžadovány poplatky za to, že nebude zavřen obchod) je tu další snaha venkov úplně zničit.
Pět set připomínek je někomu málo?
Druhou možností je, že se jedná o šlendriánskou práci firmy Oredo objednanou krajským úřadem. Firma odmítla kompletně zpracovaný návrh jízdních řádů od ČSAD podložený mnohaletými zkušenostmi této přepravní společnosti, a místo toho vytvořila paskvil. K mnohačetným stížnostem se dle Mladé fronty vyjádřila, že jde jen o 500 připomínek, vesměs bezvýznamných. Zřejmě očekávala vděk vesničanů, kterým po mnoha letech začaly jezdit autobusy i o víkendech, ale oni by byli raději, kdyby jezdilo to, co jezdit má a co potřebují.
Dle vlastních zkušeností a informací jiných cestujících i řidičů

DANA PÁCHOVÁ, dlouholetá cestující na lince Klášterec n. Orl. – Žamberk - Ústí n. Orlicí (dříve 50 – 60 minut, nyní 60 – 120 minut)

Související články:

Naši čtenáři diskutují

Nemůžeme souhlasit s tím, co se děje s osobní dopravou v Pardubickém kraji!