„Žádné zprávy zatím nemáme. Nejdříve mělo být hotovo v srpnu, pak v září, teď je polovina října a stále nic,“ řekl Deníku dosluhující starosta Oldřich Jedlička.

Právě připravovaná studie má podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše ukázat, zdali se o obchvatu vůbec začne v reálných obrysech uvažovat, o jeho potřebě totiž zatím není přesvědčený ani státní aparát. „Technickoekonomická studie má prokázat, jestli je stavba po ekonomické stránce efektivní. V případě kladného výsledku se stane jedním z podkladů pro projekt,“ vysvětlil Kortyš.

O potřebě výstavby obchvatu Žamberka se diskutuje už dlouhá léta. Někteří řidiči si na kamiony, které denně projíždějí centrem města a při vjezdu na náměstí se sobě sotva vyhnou, stěžují. „Už dávno tu měl být obchvat. Problém samozřejmě nemají jen náklaďáky a autobusy, ale také chodci, kteří mají často co dělat, aby přešli,“ vysvětlil svůj postoj Petr Uhlíř, jenž městem každý týden projíždí.

Psali jsme již:

Odlivu lidí z centra se však někteří obávají. „Situace na náměstí samozřejmě není ideální, je tam velký provoz. Na druhou stranu se může stát to, co nastalo, když se dokončil obchvat ve Vamberku. Ve městě je teď úplně mrtvo,“ upozornil Štěpán Hubálek, který žije v jedné z nedalekých obcí.

Pokud technickoekonomická studie vyhodnotí, že obchvat Žamberka je vhodné vystavět, bude záměr posuzovat Centrální komise Ministerstva dopravy. „Cesta k případné výstavbě je ještě daleká,“ podotkl Kortyš.

close Trasa plánovaného obchvatu info Zdroj: ŘSD zoom_in Trasa plánovaného obchvatu

Dlouhodobým podporovatelem obchvatu Žamberka je například poslanec Martin Kolovratník. „Za mě to má na tisíc procent smysl. Průjezd kamionů přes náměstí považuji za neúnosný a špatný pro místní obyvatele,“ uvedl Kolovratník.

Doprava ve městě houstne nejen kvůli rozvoji firem na Žamberecku, ale svou roli zde hraje také nedaleká automobilka v Kvasinách. Pokud by navíc Polsko dotáhlo své plány na výstavbu dálnice S8 ke Králíkům, dá se očekávat zvýšený nárůst provozu nejen na Lanškrounsku, ale také na Žamberecku.

Psali jsme před pěti lety:

Trasa obchvatu byla zanesena do zásad územního rozvoje Pardubického kraje teprve v roce 2010. Měl by propojit stávající silnice ve směru na Vamberk, Ústí nad Orlicí, Letohrad a Jablonné nad Orlicí.

Téměř devítikilometrová trasa má vést přes katastrální území obcí Helvíkovice, Žamberk, Dlouhoňovice, Lukavice a Líšnice.