Změny v jízdních řádech nastanou na Orlickoústecku a Svitavsku od 1. září. „BusLine zajišťuje ve školním roce přibližně 1700 spojů denně. Nový jízdní řád nepočítá s 67 spoji,“ uvedl náměstek pro dopravu Michal Kortyš. Spoje, které kraj zrušil, prý mají nízkou vytíženost nebo v blízkém čase existuje alternativa buď v autobusové, či v železniční dopravě.

Podle hejtmana Martina Netolického kraj konzultoval zrušené spoje s místními samosprávami.

„Detailně jsme procházeli každý dílčí spoj. Takto jsme identifikovali 203 spojů, které podle BusLinu nemají velký dopravní význam, protože je využívá minimum cestujících,“ potvrdil Netolický a připustil, že současná podoba jízdního řádu nemusí být definitivní. „Pokud by se ukázalo, že je po určitých spojích přece jen poptávka, budeme se ji snažit zohlednit v další, tedy prosincové změně řádu,“ dodal Netolický.

BusLine zajišťuje autobusovou dopravu ve čtyřech oblastech kraje: Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku. O další čtyři oblasti se podělily firmy Arriva, Zdar, Car tour a Umbrella.

Ke změnám v jízdních řádech kraj přistoupil už na začátku srpna. „Zavedli jsme upravený prázdninový režim, ve kterém jsme vypustili 40 spojů z přibližně 1500, které BusLine v prázdninovém provozu denně zajišťuje,“ uvedl Kortyš s tím, že v létě se situace stabilizovala a od srpna nedochází k rušení spojů.

Neodjeté spoje, chybějící informace

Příchod nového dopravce provázela řada peripetií. Cestující si stěžovali jak na neodjeté spoje, tak na kritický nedostatek informací. „Neumím si představit, jak se o zrušeném spoji dozví třeba senior, který neumí s internetem. Nepřehledná excelová tabulka navíc často neodpovídá realitě,“ stěžovala si v červnu Vanda Horynová.

Kraji se po vlně kritiky podařilo propojit integrátora dopravy s internetovým portálem IDOS. V případě nenadálých situací by se tak cestující o zrušeném spoji měli dozvědět snadněji. „Pokud bychom nyní měli do 23:00 nahlášeno, že některý spoj nejede, od druhého dne se již cestujícím nezobrazí ve vyhledávači,“ vysvětlil Kortyš.

Kritický nedostatek řidičů BusLine vysvětloval nepříznivou situací na trhu práce. „Situace v nákladní i osobní dopravě je obecně velmi kritická. Problém je systémový a nedá se vyřešit bez spolupráce s vládou,“ konstatoval dříve šéf BusLinu Michal Hanč.

Nedostatek řidičů ale někteří zaměstnanci vysvětlovali i podmínkami, které BusLine šoférům nastavil. Jedním z problémů jsou například šoférky, které na některých místech stále chybí.

„To se děje na nádraží v Žamberku. Tam řidič zkrátka nemá, kam by si odskočil na toaletu, tak mu nezbývá nic jiného než se postavit k nejbližšímu sloupku a potřebu vykonat,“ vylíčil řidič z Orlickoústecka, který jako šofér pracuje celý život, ale ze strachu o práci si nepřál být jmenován.

Nejedná se však o problém v jediné lokalitě, nedotažená řešení znesnadňují řidičům práci na celé řadě dalších míst. „Když ráno z garáží vyjíždím o půl páté a přijedu na autobusové nádraží v Ústí, musím čekat až do šesti do rána, než se otevřou záchody. O víkendech jsou toalety navíc zavřené úplně,“ uvedl šofér, jenž pro BusLine jezdí od června.