Změny v jízdních řádech nastanou na Orlickoústecku a Svitavsku od 1. září. „BusLine zajišťuje ve školním roce přibližně 1700 spojů denně. Nový jízdní řád nepočítá s 67 spoji,“ uvedl náměstek pro dopravu Michal Kortyš. Spoje, které kraj zrušil, prý mají nízkou vytíženost nebo v blízkém čase existuje alternativa buď v autobusové, či v železniční dopravě.

Podle hejtmana Martina Netolického kraj konzultoval zrušené spoje s místními samosprávami.

Ilustrační foto
Od srpna kraj zruší desítky spojů. Na informace od BusLinu se nemůže spolehnout

„Detailně jsme procházeli každý dílčí spoj. Takto jsme identifikovali 203 spojů, které podle BusLinu nemají velký dopravní význam, protože je využívá minimum cestujících,“ potvrdil Netolický a připustil, že současná podoba jízdního řádu nemusí být definitivní. „Pokud by se ukázalo, že je po určitých spojích přece jen poptávka, budeme se ji snažit zohlednit v další, tedy prosincové změně řádu,“ dodal Netolický.

BusLine zajišťuje autobusovou dopravu ve čtyřech oblastech kraje: Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku. O další čtyři oblasti se podělily firmy Arriva, Zdar, Car tour a Umbrella.

Ke změnám v jízdních řádech kraj přistoupil už na začátku srpna. „Zavedli jsme upravený prázdninový režim, ve kterém jsme vypustili 40 spojů z přibližně 1500, které BusLine v prázdninovém provozu denně zajišťuje,“ uvedl Kortyš s tím, že v létě se situace stabilizovala a od srpna nedochází k rušení spojů.

Neodjeté spoje, chybějící informace

Příchod nového dopravce provázela řada peripetií. Cestující si stěžovali jak na neodjeté spoje, tak na kritický nedostatek informací. „Neumím si představit, jak se o zrušeném spoji dozví třeba senior, který neumí s internetem. Nepřehledná excelová tabulka navíc často neodpovídá realitě,“ stěžovala si v červnu Vanda Horynová.

Kraji se po vlně kritiky podařilo propojit integrátora dopravy s internetovým portálem IDOS. V případě nenadálých situací by se tak cestující o zrušeném spoji měli dozvědět snadněji. „Pokud bychom nyní měli do 23:00 nahlášeno, že některý spoj nejede, od druhého dne se již cestujícím nezobrazí ve vyhledávači,“ vysvětlil Kortyš.

Jednatel společnosti BusLine Michal Hanč.
Kdo vlastní BusLine? Po smrti majitele se přihlásil kontroverzní podnikatel

Kritický nedostatek řidičů BusLine vysvětloval nepříznivou situací na trhu práce. „Situace v nákladní i osobní dopravě je obecně velmi kritická. Problém je systémový a nedá se vyřešit bez spolupráce s vládou,“ konstatoval dříve šéf BusLinu Michal Hanč.

Nedostatek řidičů ale někteří zaměstnanci vysvětlovali i podmínkami, které BusLine šoférům nastavil. Jedním z problémů jsou například šoférky, které na některých místech stále chybí.

„To se děje na nádraží v Žamberku. Tam řidič zkrátka nemá, kam by si odskočil na toaletu, tak mu nezbývá nic jiného než se postavit k nejbližšímu sloupku a potřebu vykonat,“ vylíčil řidič z Orlickoústecka, který jako šofér pracuje celý život, ale ze strachu o práci si nepřál být jmenován.

Nejedná se však o problém v jediné lokalitě, nedotažená řešení znesnadňují řidičům práci na celé řadě dalších míst. „Když ráno z garáží vyjíždím o půl páté a přijedu na autobusové nádraží v Ústí, musím čekat až do šesti do rána, než se otevřou záchody. O víkendech jsou toalety navíc zavřené úplně,“ uvedl šofér, jenž pro BusLine jezdí od června.