Jednání o optimalizaci dopravy v Pardubickém kraji v regionu pokračují. Zatímco některé obce svůj boj o zastavování vlaků už vyhrály, některé se do něho teprve pouštějí. To ukázala i úterní schůzka, která se týkala Žamberska. Na trati Těchonín – Letohrad – Hradec Králové by vlaky podle návrhu Oreda neměly zastavovat v Lukavici a Sopotnici.

Lukavice chce aspoň několik spojů

„I kdyby šlo jen o pár občanů, stojí za to bojovat,“ říká jednoznačně starostka Lukavice Ilona Severová. Chce ale znát skutečné potřeby obyvatel, a proto se v obci rozjíždí anketa. „Lidé by si měli sáhnout do svědomí, jestli vlak skutečně využívají. Někteří opravdu jezdí, ale další se jen nabalí v hospodě. Každý si musí uvědomit, jestli vlak využívá, jestli je to potřeba. My za lidmi samozřejmě musíme stát,“ dodává starostka.
S počty cestujících, které předložilo Oredo, se ale nechce smířit. Podle nich v Lukavici průměrně nastupuje a vystupuje sedm lidí. Za pravdu jí dává i stížnost, kterou občané obci adresovali ještě před tím, než se začalo mluvit o optimalizaci. „Dostali jsme stížnost, že tady vlaky nezastavují. Přeposlali jsme ji na České dráhy, dodnes ale nemáme odpověď,“ potvrzuje Severová. „Nejsem schopná občanům vysvětlit, jaká je to úspora, když ten vlak tady stejně pojede, jen tady na tu minutu a půl nezastaví a místo něj v ten samý čas pojede autobus,“ krčí rameny Ilona Severová a dodává: „Kdybych chtěla nějaké spoje navíc, tak neřeknu půl slova. My jen požadujeme dva spoje ráno a dva odpoledne.“

Pro Žamberk jsou opatření přijatelná

Integrovaný dopravní systém ale Severová rozhodně nepovažuje za špatný: „Ten systém není špatný v tom, že si v autobuse bude možné koupit jízdenku, která bude platit i ve vlaku, a že budou slevy. To se možná devadesáti procentům obcí bude líbit, bohužel až na ty, které zjistí, že u nich vlak nezastaví…“
Za Lukavici se postavil i starosta Žamberku Jiří Dytrt, který jinak proti opatřením týkajícím se Žamberku nemá námitek. „Ne že bychom byli šťastní, ale nemáme s tím problém. Pro město to znamená snížení vlakových spojů o dva až tři páry vlaků, ale měla by proběhnout náhrada autobusovými linkami s četností provozu vyšší než v případě vlaků. Předpokládáme, že by komfort cestujících měl být vyšší než v současné době. Byli bychom ale rádi, aby mezi Letohradem a Žamberkem, tedy v Lukavici, vlaky zastavovaly,“ říká Dytrt.
Jan Antušek, starosta Sopotnice, se úterního jednání nezúčastnil a aktuální návrhy Oreda nezná. Vlaková zastávka je asi 1,5 km za obcí, mnoho lidí ji nevyužívá, a proto se obec rozhodnutí zřejmě nebude bránit. „Dá se říct, že by to pro nás mohlo být přijatelné, ale konkrétní návrhy neznám,“ dodal starosta.